Van je verhaal een knaller maken (zo doe je dat) - Boekschrijven.nl

Beginnen met een nieuw boek of een verhaal is spannend en opwindend.

Je hebt voorbereidingen getroffen: research gedaan, misschien al een plot geschreven. Aan de slag! O, wacht even: heb je ook al nagedacht over de vorm die je verhaal moet krijgen?

De vorm waarin je een boek schrijft is bepalend voor de leeservaring aan je publiek.

Gebruik je de verleden tijd, werk je met flashbacks, schrijf je sober of bloemrijk, is er veel dialoog of meer overpeinzing en wie is eigenlijk je verteller? Wat weet het publiek en wat weten de personages? En ook een goeie: op welk punt in het verhaal begin je te vertellen? Elke keuze heeft gevolgen.

Drie momenten waarop je de vorm kiest

Er komt een moment dat je moet bepalen welke vorm je kiest voor je verhaal. Dat kan bijvoorbeeld zijn: voordat je begint te schrijven aan je scènes. Let vooral op het cursief geschreven woordje ‘kan’.

Je kunt op drie momenten beslissen welke vorm je verhaal moet krijgen.

  1. Voordat je begint met schrijven
  2. Terwijl je bezig bent
  3. Een combinatie van de eerste twee.

Checking the ovenIk denk dat het gros van de schrijvers in meer of mindere mate op die laatste manier te werk gaat.

Want wat je ook van tevoren bedenkt, de realiteit van je verhaal is vaak zo veelomvattend dat je je daar op voorhand geen voorstelling van kan maken.

Een doortimmerd plan is fantastisch, maar blijf alert. Ook al staat duidelijk in het recept dat de taart drie kwartier in de oven moet, je blijft toch geregeld door het venstertje kijken, nietwaar?

Vermoei je niet met wat je niet beheerst

Ik ben van nature een vrij ongedurig persoon. Ik kan ook helemaal niet plannen. Wat zou ik me dan vermoeien met iets dat ik niet beheers? Ik begin te tikken en onderweg kom ik tot de conclusie dat verschillende verhaalelementen met elkaar in tegenspraak zijn. Geen man overboord. Je zult versteld staan over het gemak waarmee je achteraf oneffenheden kunt gladstrijken.

Bepaal vooraf wie de verteller van je verhaal is

Maar er zijn dingen die ik toch graag op voorhand vastleg.

Zoals of ik in de eerste of de derde persoon schrijf. Of ik verleden of tegenwoordige tijd gebruik. Je wilt niet op bladzijde 300 erachter komen dat de tekst van de tegenwoordige tijd moet worden omgeschreven naar verleden. De functie ‘knip en vervang’ op de computer kan een hoop, maar dat zul je toch echt allemaal handmatig moeten doen. Een hele klus.

Maak je keuzes bewust

Ik werk nu aan een nieuwe roman, die, in tegenstelling tot mijn eerdere boeken, vooral drijft op de plot. Ik maak nu voor het eerst gebruik van een alwetende verteller. En, ook voor het eerst, schrijf ik in de verleden tijd. Ik maak die keuze omdat ik hiermee de aandacht gedeeltelijk probeer te verplaatsen van het innerlijk van de hoofdpersoon naar de loop het verhaal.

En door in de verleden tijd te schrijven probeer ik te zorgen dat de lezer iets meer van een afstand naar de scènes kijkt en zodoende meer oog heeft voor de plotwendingen. Ik maak die keuzes niet zomaar. Wil ik dat mijn boek een knaller wordt, dan laat ik niets aan het toeval over. Overal over nadenken.

Elke keuze heeft een bedoeling

Zo heeft elke keuze die je maakt een bedoeling. Hoe werk jij het liefst? Of heb je problemen op gebied van vorm waar je tegenaanloopt? Deel het met je vrienden van boekschrijven.nl.

The following two tabs change content below.

David Mulder

Ik geef schrijfles sinds 1999. En natuurlijk zit ik zelf een groot deel van de dag te tikken. Ik maak allerlei soorten teksten, maar de meeste energie steek ik in mijn romans.

Laatste berichten van David Mulder (toon alles)