Hoofdstuk van je boek schrijven

Een boek bestaat niet uit één verhaal, maar uit wel honderd.

Natuurlijk is er een rode draad. Een spanningsboog die loopt van de eerste tot de laatste pagina.

Maar het is ondoenlijk om je hele intrige op te bouwen rond één centrale vraag. Bijvoorbeeld: ‘zal het Boudewijn lukken om erachter te komen hoe zijn echtgenote om het leven kwam?’

Hoe breng je spanning aan in je verhaal? Welke factoren spelen een rol bij de opbouw van spanning? Hoe creëer je een spanningsboog en hoe ze je je plot om in concrete scènes? Ga direct aan de slag met Stap 8 van onze schrijfcursus en leer hoe je spanning kunt aanbrengen! Ga direct aan de slag! Klik hier voor meer informatie>>

Tussendoortjes voor de lezer

Een lezer is ook maar een mens. En voor mensen is het een hele opgave om een heel boek te lezen en pas in de slotscène beloond te worden met de opheldering van het grote mysterie. Dus moet je de lezer tussendoor ook momenten geven waarin de spanning wordt ingelost.

Elk hoofdstuk van je verhaal is een klein verhaaltje op zich. Er is een probleem. De hoofdpersoon probeert het op te lossen en ondervindt daarbij de nodige tegenwerking.

Je zou een roman kunnen zien als een aaneenschakeling van korte verhalen, die samen een geheel vormen.

Als je vooraf een indeling maakt van je boek, moet je bij elk hoofdstuk kunnen aanwijzen op welke manier het bijdraagt aan de overkoepelende intrige. Maar dus ook welk verhaal het hoofdstuk zelf in zich draagt.

Vaak spelen er meerdere kwesties tegelijkertijd. Zo kan er ook een verhaallijn zijn die meerdere hoofdstukken beslaat. Die loopt dan parallel aan de kortere verhaaltjes per hoofdstuk.

Vier stappen om tot een verhaal te komen

Hoe maak je nou zo’n kort verhaaltje? Je kunt als houvast misschien uitgaan van deze serie ontwikkelingen

  1. de hoofdpersoon streeft naar iets;
  2. dat wordt gedwarsboomd;
  3. de hoofdpersoon vindt een oplossing;
  4. maar daarmee doemt weer een nieuw probleem op.

Zoals je ziet, is nummer vier een opmaat voor het volgende hoofdstuk.

Wees niet lief voor je personages

Als stelregel houd ik altijd aan, dat ik het mijn personages zo moeilijk mogelijk probeer te maken. Als ik een muur van problemen voor ze opgeworpen heb, en ik zie nog een vluchtroute, dan barricadeer ik die ook. Pas dan zal de lezer zich de lotgevallen van de personages gaan aantrekken. Je moet de lezer zover zien te krijgen dat ze zich daadwerkelijk zorgen om hen gaat maken….

In zekere zin moet je een flink portie wreedheid aan de dag leggen ten opzichte van de mensen in je verhaal. Dus pas op dat je niet te veel van ze gaat houden. De fluwelen handschoentjes mogen in de kast blijven liggen. Zet je nagels erin en tikken maar…

Heb jij al een idee hoe je je hoofdpersoon in de penarie kunt helpen?

Hoe breng je spanning aan in je verhaal? Welke factoren spelen een rol bij de opbouw van spanning? Hoe creëer je een spanningsboog en hoe ze je je plot om in concrete scènes? Ga direct aan de slag met Stap 8 van onze schrijfcursus en leer hoe je spanning kunt aanbrengen! Ga direct aan de slag! Klik hier voor meer informatie>>

The following two tabs change content below.

David Mulder

Ik geef schrijfles sinds 1999. En natuurlijk zit ik zelf een groot deel van de dag te tikken. Ik maak allerlei soorten teksten, maar de meeste energie steek ik in mijn romans.

Laatste berichten van David Mulder (toon alles)