Je hebt iets meegemaakt dat indruk op je maakte, een geval van seksueel misbruik in je omgeving, een zus met anorexia, of je hebt zelf geleden onder aanvallen van depressiviteit… Daar wil je over schrijven!
Natuurlijk wil je daarover schrijven. Want in periodes waarin zich belangrijke gebeurtenissen voordoen kom je tot allerlei inzichten en je leven lijkt net een wild stromende rivier. Genoeg te beleven, dus!
Schrijf tekst die boeit
Maar spannende belevenissen in de echte wereld zijn geen garantie voor spanning op papier. De gebeurtenissen verlangen een bewerking. Ze moeten omgevormd worden tot literatuur. Of in ieder geval tot tekst die de aandacht van een lezer weet vast te houden.
Stel je een eerste hoofdstuk voor. De hoofdpersoon schrokt een hele slagroomtaart naar binnen en braakt die vervolgens boven de toiletpot weer uit. Wij denken dan: ‘o, eetstoornis’. We hebben daar al voldoende over gelezen en gehoord. We worden uitgenodigd in een wereld die we al denken te kennen. Aanlokkelijk? Nee. We willen iets in het vooruitzicht dat onze nieuwsgierigheid prikkelt.
Hoe breng je jouw personage tot leven? Hoe zet je hem of haar in beweging? En lukt het maar niet om een personage van vlees en bloed te creëren? Stap 6 gaat over autobiografisch schrijven. Ga voor maar €9,95 direct aan de slag! Klik hier voor meer informatie>>
Je ervaring omvormen tot iets bijzonders
Natuurlijk is het gegeven wel bruikbaar. Het moet echter zodanig omgevormd worden dat het bijzonder wordt. Tim Farnsworth, de hoofdpersoon van De Naamlozen van Joshua Ferris, heeft een mysterieuze ziekte.
Hij heeft vlagen van ‘loopdwang’. Dan loopt hij ineens het huis uit en het lukt hem niet om stil te staan. De volgende dag ligt hij ergens uitgeput langs de kant van de weg. Dan wordt zijn vrouw gebeld door de politie en kan ze hem komen halen.
In het boek van Ferris zien we wat voor impact een ziekte van een van de partners kan hebben op een gezin. Natuurlijk had Ferris ook een geval van kanker kunnen beschrijven. Maar juist deze vreemde ziekte deed mij met volle aandacht lezen. Ik was alerter, want ik kende het nog niet…
Onderwerp moet tot de verbeelding spreken
Seksueel misbruik, huiselijk geweld: allemaal afschuwelijke drama’s die in aanleg bruikbaar zijn om in je boek te gebruiken. Het zijn immers gebeurtenissen die gedurende de rest van het leven van alle betrokkenen een rol blijven spelen. Maar hoewel de voorvallen niet alledaags zijn, kun je er, als je wilt, wel alle dagen iets over lezen.
Als schrijver heb je het bij voorkeur over iets dat nieuw is voor de lezer. Een vader die elk moment van de dag iets tussen de schuifdeuren doet voor de rest van het gezin. Kijken verplicht. Lachen verplicht. Klappen verplicht. Als je het voor elkaar krijgt om deze situatie zo schrijnend te maken dat we het net zo erg vinden als fysieke mishandeling, dan heb je je onderwerp tot iets gemaakt dat tot de verbeelding spreekt.
Zet je lezer aan het denken
Zo gauw de lezer op bepaald gedrag een ziektebeeld kan plakken, houdt hij op met denken. En dat is juist wat je wel wilt: de lezer aan het denken zetten. Kijk naar het thema dat ligt onder je onderwerp. Euthanasie: keuze maken, wellicht. Mishandeling: macht. Ziekte: strijd, of juist overgave.
Stuur je lezer op winkelbezoek in het buitenland. Het geld in je schrijfportemonnee heb je omgewisseld voor vreemde valuta. Wat de lezer ermee kan kopen: producten die net iets anders zijn dan thuis. En hij moet even zoeken voordat hij het juiste muntstuk te pakken heeft.
Hoe breng je jouw personage tot leven? Hoe zet je hem of haar in beweging? En lukt het maar niet om een personage van vlees en bloed te creëren? Stap 6 gaat over autobiografisch schrijven. Ga voor maar €9,95 direct aan de slag! Klik hier voor meer informatie>>
David Mulder
Laatste berichten van David Mulder (toon alles)
- Hoe je hoofdstukken schrijft die zinderen - 12 mei 2021
- Hoe schrijf je over jouw eigen leven? - 1 februari 2021
- Vier tips om meer te schrijven in minder tijd - 22 juli 2020