Waarom is een boekpitch zo belangrijk?

Tijdens de workshop Selfpublishing van Boekengilde deelde ik mijn boekpitch. De deelnemers waren het na het horen van mijn boekpitch er over eens. Ze zaten op mijn boek ’Ik heb altijd schrijfinspiratie’ te wachten.
Stel ik kom jou nu ergens tegen, kun je mij dan in een minuut interesseren voor je boek?

Het is tijd voor je boekpitch!

Wat is een boekpitch?

Het idee van een (elevator) pitch komt uit Amerika. Stel je staat met iemand in de lift, dan heb je maximaal een minuut om je boodschap kernachtig over te brengen. Als je in zo’n korte tijd iemand wilt interesseren voor jouw boek, heb je wel een kernachtige pitch nodig.

Het advies over de duur van een elevator pitch wisselt. Soms lees je dat het maar tien seconden mag duren, andere keren dertig seconden of een minuut tot zelfs twee minuten. Een harde grens is er dus niet.  Wees vooral ook geïnteresseerd in de ander.

Wat zijn de voordelen van een boekpitch?

Waarom zou je nu zorgen voor een krachtige boekpitch?

  • Je weet de kern van je boek
  • Je bakent meteen je onderwerp/thema af
  • Het helpt je bij je achterflaptekst
  • Je hebt een krachtige tekst voor in je je blogs en voor op je site.
  • Je hebt de eerste stap voor je boekpromotie gezet
  • Je weet nu wat je moet zeggen als je iemand over je boek vertelt
  • Je kunt de lengte aanpassen als je meer tijd hebt
  • Je kunt hem nu aanpassen aan je doelgroep

Het zijn eigenlijk maar een paar zinnen, maar het kost je wel een hoop werk om hem echt goed te krijgen. Een goede boekpitch bedenken doe je niet even tussendoor en de kans is groot dat je hem ook nog verandert tussen de start van je boek en de publicatie. Maar je hebt nu de basis. Verkopen van je boek en het verzamelen van fans, start al bij je eerste woord.

Is het tijd voor jouw boekpitch?

Wil jij ook een krachtige boekpitch? Kom dan naar de workshop: Zorg voor een boekpitch die mensen raakt. We gaan dan echt terug naar de kern en jij gaat met een boekpitch die verkoopt naar huis.

The following two tabs change content below.
Jolanda is een kleurrijke schrijfcoach, met de focus op non-fictie (ondernemers). Jolanda combineert schrijven, mindset en boekpromotie. www.jolandapikkaart.nl

Laatste berichten van Jolanda Pikkaart (toon alles)