Waarom iedereen een antagonist is - Boekschrijven.nl

Soms loop ik in de supermarkt. Ik zie al die mensen en dan is er weer die vreemde gewaarwording. Namelijk dat mijn leven draait om één heel belangrijke iemand: ikzelf. Maar voor al die anderen doe ik er niet toe. Die hebben weer iemand anders waar ze zich druk om maken. Juist ja: ook zichzelf. Iedereen heeft in zijn leven één protagonist. En veel, heel veel antagonisten.

Laat het in de literatuur nou precies hetzelfde werken. De verdeling tussen antagonisten en protagonisten is verre van evenwichtig. O, je vraagt je af wat die twee termen betekenen. Als iemand even het licht uit doet, dan start ik de diaprojector…

Huh? Wat is een proto… dinges?

Een protagonist is de belangrijkste persoon in je verhaal. Het is degene met wiens lot we meeleven. Het is degene die een ontwikkeling doormaakt. En om het simpel te stellen: alle andere personages of krachten in je verhaal zijn antagonisten. Een antagonist is een ‘tegenkracht’. Iemand die het voor je hoofdpersoon moeilijk maakt om zijn doel te bereiken.

Denk nu niet dat een antagonist per definitie een bad guy is. Het is heus niet verboden om sympathieke personages in je boek te verwerken. Maar zorg er wel voor dat iedereen die jouw hoofdpersoon omringt voor problemen zorgt. Een broer kan bijvoorbeeld de onhebbelijkheid hebben om dood te gaan, net als de protagonist hem het hardst nodig heeft. Een echtgenoot kan zo ontzettend liefdevol zijn, dat onze heldin het er steeds moeilijker mee krijgt dat ze hem bedriegt met een ander.

Onderwerp je personages aan de lakmoesproef

Antagonisten zitten dus overal. Simpel gezegd: iedereen behalve je hoofdpersoon is er eentje. Als je bezig bent met een verhaal, neem dan al deze personages eens onder de loep. En vraag je af: op wat voor manier belemmert hij of zij het streven van je protagonist? En als je dat niet kunt aanwijzen, dan is het tijd voor een aanpassing; elk personage moet op de een of andere manier een pain in the ass zijn.

‘Tegenkracht’ is een ruim begrip

Niet alleen mensen zijn antagonisten. Ook de striemende regen op een feestelijke picknick. Of het instorten van de economie, net op het moment dat de deuren van een nieuwe winkel open gaan.

En de tijd kan een tegenkracht zijn. Sterker nog, in een goed verhaal is ‘tijd’ altijd een tegenkracht. Of er is tijdsdruk (er moet nu iets gebeuren, anders loopt het helemaal mis), ofwel: iets heeft zo lang geduurd dat nu eindelijk de bom gaat barsten.

Shoot the troubleshooter

Als je schrijft, ben je voortdurend bezig met het zoeken van problemen. Dat is een eigenschap die je in het dagelijkse leven weinig vrienden oplevert. Maar achter de schrijftafel komt het goed van pas. Iemand die alleen maar rampscenario’s schetst, wordt tijdens bedrijfsvergaderingen de deur uitgestuurd. Als schrijfdocent zeg ik: ga zo door! Het vermogen om overal de donkere kant van te zien zal je goed van pas komen bij het componeren van je verhaal.

Schrijven is: krachten ordenen

Antagonisten zitten overal. Elke dag word je erdoor omringd. Maar wat ook zo is: je bent zelf ontelbare keren een antagonist voor een ander. Voor je moeder, voor je collega, voor je vrienden. De wereld is een samenspel van krachten en tegenkrachten. Wat wij schrijvers doen: die krachten zodanig tegenover elkaar plaatsen dat er een betekenisvol verhaal ontstaat.

 

The following two tabs change content below.

David Mulder

Ik geef schrijfles sinds 1999. En natuurlijk zit ik zelf een groot deel van de dag te tikken. Ik maak allerlei soorten teksten, maar de meeste energie steek ik in mijn romans.

Laatste berichten van David Mulder (toon alles)