Van jouw manuscript een écht boek maken? Het kan! - Boekschrijven.nl

Het kostte bloed, zweet en tranen maar het is ein-de-lijk af. Jouw manuscript is klaar om als bestseller over de toonbank te vliegen. Het moet alleen ‘nog even’ uitgegeven worden… En dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Laat je jouw boek uitgeven bij een uitgever die alles voor je regelt of neem je de touwtjes zelf in handen waarbij jij baas bent van eigen boek?

Hoe fijn zou het zijn om je manuscript in te leveren en deze een paar maanden later terug te zien als boek in handen van een treinreiziger die tegenover jou plaatsneemt? Het is een denkbaar scenario als jij de hulp inschakelt van een uitgever, die het wel ziet zitten om van jouw verhaal een bestseller te maken. Maar helaas, jouw schrijftalent is (nog) niet ontdekt en je behoort niet tot de bekende Nederlanders van wie autobiografieën interessant zijn.

Het zijn slechts een paar redenen waarom manuscripten bij uitgevers verdwijnen op – of nog erger, onderop – de grote stapels van potentiële bestsellers. Als je er zeker van wilt zijn dat jouw boek wordt uitgegeven, is het een optie om je boek in eigen beheer uit te geven.

Waarom zou je je boek zelf uitgeven?
De voornaamste reden: je weet zeker dat je boek wordt uitgegeven! Dit brengt veel voordelen met zich mee: niemand bemoeit zich met de inhoud, de vormgeving en de manier van promoten – it’s all on you! Maar het brengt ook bepaalde vaardigheden en verantwoordelijkheden met zich mee. Wat dacht je bijvoorbeeld van boekmarketing en het financiële aspect?

Als je zelf een boek gaat uitgeven, moet je denken en handelen als een uitgever en daar komt onder andere het volgende bij kijken:

Productie en begeleiding
Je maakt met het uitgeven van je boek geen alledaagse keuzes en het is daarom belangrijk om je goed te laten voorlichten. Tip: beoordeel je boekenkast niet op inhoud, maar op vormgeving. Stel jezelf de vraag: wat moet jouw lezer ervaren als hij jouw boek in handen heeft? Denk bijvoorbeeld aan een kookboek. Als deze niet open blijft liggen, is het erg onhandig in gebruik. Keuzes als papiersoort, bindwijze en afwerking spelen dus een belangrijke rol bij het uitgeven van een boek.

Taalpolitie
Zijn alle spel- en stijlfouten uit het manuscript gehaald? Na een tijd staar je je blind op de tekst van het manuscript, waardoor de kans aanwezig is dat je kleine fouten over het hoofd ziet. Laat daarom altijd mensen proeflezen en de “taalpolitie” checken op spelling en stijl, dan weet je ook meteen wat zij van jouw verhaal vinden.

Vormgeving
De eerste indruk is belangrijk, dus je snapt wel dat de vormgeving een grote rol speelt bij het uitgeven van jouw boek. Maar wie verzorgt deze: jij of een professionele vormgever? Stel daarbij de vraag of je gebruik wilt maken van foto’s en zoek uit wat de invloed is van kleurgebruik op jouw doelgroep.

Jouw boek onder de aandacht brengen en verkopen
HOERA, het boek is gedrukt en klaar voor de verkoop! Maar hoe doe je dat, jouw boek onder de aandacht brengen en omzetten in geld? Bedenk via welke kanalen jij jouw boek wilt verkopen (via internet of via de boekhandel) en op welke manier je het gaat promoten. Tip: via sociale media kanalen is het makkelijk om jouw netwerk in één keer op de hoogte stellen. Benut het zogenaamde “olievlek-principe”.

Handling
De eerste boeken (online) verkocht? Dan is het tijd voor de laatste stap, namelijk het verzenden van jouw boek naar de klant. Denk hierbij na over de wijze van betaling, hoe je het boek verpakt en op welke manier je het pakket verzendt.

Samengevat
Geef je je boek uit in eigen beheer, dan komt daar dus een boel bij kijken.
De voordelen op een rij:
Jij als auteur…
– krijgt de maximale marge op de verkoop van jouw boek;
– bent er zeker van dat jouw boek wordt uitgegeven;
– bepaalt de uitstraling en zorgt zelf voor de afwerking;
– bepaalt voor 100% de inhoud;
– bepaalt zelf hoe het boek onder de aandacht wordt gebracht;
– leert een boel! Het is een divers en leerzaam traject: van het schrijven tot en met het verkopen.

Waar moet je rekening mee houden? Jij als auteur…
– draagt financiële verantwoordelijkheden: van het drukken tot en met de promotie. Betaal je het uit eigen zak, zet je een crowdfunding campagne op of werk je samen met een sponsor?;
– moet van je eigen boek een succes maken om eraan te verdienen.

Kijk voor meer informatie op www.boekengilde.nl of neem contact met ons op via 053 3032 080 / info@boekengilde.nl.

 

The following two tabs change content below.

Peter Hendriks

Bij BoekenGilde begeleiden we je in het schrijven, drukken en uitgeven van je eigen boek. Van het eerste idee tot het moment dat je boek van de drukpersen rolt en het ingebonden wordt. Maar ook daarna staan we voor je klaar: we helpen je bij het in de markt zetten van je eigen boek.

Laatste berichten van Peter Hendriks (toon alles)