Fleur Brockhus, interview en schrijftips

Schrijfster Fleur Brockhus

Schrijfster van De Urenfabriek. Roman over een jonge advocate die zichzelf verliest in de bizarre wereld van de Grote Advocatuur.

Wat doe je naast het schrijven van boeken?
Artikelen schrijven, communicatietrainingen geven, fotograferen en lezen.

SCHRIJFDROOM

Wilde je altijd al schrijfster worden?
Op de basisschool schreef ik al aan een boek met een vriendinnetje. En ook daarna ben ik blijven schrijven. Toch was het niet mijn grote droom om schrijfster te worden. Ik had ineens een idee voor een boek en dat liet me niet los. Toen ben ik op 1 januari gewoon begonnen dat boek te schrijven. Met als resultaat: De Urenfabriek!

Wie zijn jouw 3 favoriete schrijvers? En wat heb je van hen geleerd? 

  1. Roald Dahl: als kind stal hij mijn hart met Mathilda, De Heksen en Daantje de wereldkampioen. Originele verhalen op een niet-kinderachtige manier geschreven.
  2. Sophie Kinsella: van haar chicklit geniet ik alsof ik stiekem een magnum eet: geen hoogdravende literatuur, maar heerlijk om bij weg te zwijmelen en écht grappig!
  3. Tolstoj, Anna Karenina: de liefde tussen de hoofdpersonen vind ik heel goed beschreven. Je voelt hun worsteling.

Hoe heeft schrijven jouw leven veranderd?
Door te schrijven kan ik mijn gedachten ordenen. Het geeft een fijn gevoel om iets te kunnen doen met de scenario’s die voortdurend in mijn hoofd opkomen. En met de dingen die ik hoor of meemaak. Schrijven geeft me op een bepaalde manier rust, reinheid en regelmaat.

SCHRIJFPROCES

Wat is volgens jou de kunst van het schrijven?
Alledaagse gebeurtenissen en gevoelens zó onder woorden brengen dat het herkenbaar is voor de lezer.

Hoe heb jij het schrijversvak geleerd?
Door veel te lezen en gewoon te doen. Mijn vader – die ook schrijft – geeft altijd goede feedback.

Hoe onderscheid jij je van andere schrijvers?
Ik schrijf ‘makkelijk’: korte zinnen, slanke alinea’s, makkelijke woorden. Daardoor hou je de aandacht van de lezer vast en bereik je een brede doelgroep.

Schrijf jij literatuur of lectuur? En is er volgens jou een verschil?
Het kan me eigenlijk niet schelen welk etiket erop wordt geplakt. Ik word zo moe van de literatuur-discussie. Niemand weet precies wat literatuur is. Als Kluun literatuur schrijft, dan is mijn boek De Urenfabriek dat ook.

Schrijf jij met de lezer (doelgroep) in je achterhoofd?
Ja. Ik schrijf om mensen te bereiken met mijn werk, dan is het wel belangrijk om te weten tegen wie je het hebt.

Hoe kies je het genre waarin je schrijft?
Niet bewust.

Hoe kom jij aan ideeën voor je verhalen?
Overal doe ik inspiratie op. De hele dag. Ideeën liggen op straat.

Hoe bewaar en verwerk je deze ideeën?
Als ik iets opvallends hoor of zie, dan schijf ik dat op in een boekje en werk ik het later uit.

Mag je clichés gebruiken?
Clichés mogen, maar met mate. Ik vind het ook storend als een schrijver overduidelijk zijn best doet om een cliché te vermijden.

Is de eerste zin van een nieuw te schrijven boek belangrijk?
Ja. Het bepaalt of iemand zich aangesproken voelt om door te lezen.

Kan je eens uitleggen wat volgens jou ‘show, don’t tell’ betekent?
Een gevoel of gebeurtenis moet blijken uit de omstandigheden. Bijvoorbeeld: in plaats van zeggen dat Piet verlegen is, maak je dat duidelijk door hem zacht te laten praten en weg te laten kijken als hij zich voorstelt.

Moet een verhaal  een plot hebben?
Ja, een verhaal moet een puzzeltje zijn dat uiteindelijk wordt opgelost. Alles moet op zijn plek vallen, dan heeft de lezer achteraf een voldaan gevoel.

Wat is een spanningsboog en hoe verwerk je die in je verhaal?
Niet te veel verklappen. Voorzichtige suggesties doen in een bepaalde richting.

Hoe weet je of je teveel of te weinig meldt? Hoe lang houd je iets verborgen voor je lezer?
Dat is soms moeilijk en ook afhankelijk van de lezer. Sommige lezers willen meer ‘geholpen’ worden dan andere lezers.

Kan je een reden geven waarom ritme belangrijk is voor een verhaal?
Een boek is als een muziekstuk: ritme zorgt dat het verhaal lekker leest.

Moeten de historische feiten kloppen in een verhaal?
Ja, dat maakt het verhaal geloofwaardig, waardoor lezers in het verhaal duiken.

Hoe bepaal je of je in de verleden of huidige tijd schrijft?
Persoonlijk vind ik het prettiger om in de tegenwoordige tijd te schrijven.

Is humor noodzakelijk in een verhaal?
Ik vind humor een groot pluspunt in een boek. Maar het is niet noodzakelijk, een boek kan ook mooi of ontroerend zijn in plaats van grappig.

Is erotiek noodzakelijk?
Niet noodzakelijk, maar mensen lezen graag over erotiek, dus in mijn boek zit wel een affaire.

Hoe verzin je een personage – hoe kies je een naam voor dit personage?
Een personage maak ik met knipsels uit tijdschriften. Ik knip dan plaatjes uit van de kleding die mijn personage draagt, het huis waar hij of zij in woont, de films die hij of zij kijkt. Zo komt iemand tot leven. Bij een bepaald type komt dan vanzelf een naam opborrelen. Dat hangt ook samen met de leeftijd van een personage. Iemand die in 2009 is geboren, heet meestal geen Theo.

Wat drijft een personage en hoe belangrijk is dit voor het verhaal?
Het moet duidelijk zijn wat een personage drijft om als lezer mee te kunnen leven en een mening over het personage te kunnen vormen.

Moet je altijd het uiterlijk van een personage te beschrijven?
Ja, anders heeft de lezer geen duidelijk beeld.

Hoe ga je om met schrijven, schrappen en herschrijven? Tijdens of na het schrijven?
Na het schrijven, want tijdens het schrijven zit ik in een flow.

MINDSET

Hoe breng jij jezelf in de juiste stemming om te gaan schrijven?
Telefoon uit, mail uit, kop thee erbij en gáán!

Zijn inspiratie en creativiteit iets waarop je wacht of afdwingt?
Afdwingen. Het komt vanzelf als je eenmaal bent begonnen met schrijven.

Wat doe jij als je vastloopt, als je te maken krijgt met het schrijversblok?
Dan ga ik buiten wandelen, pak ik een boek dat ik goed vind en lees er een paar alinea’s uit of ik ga naar de Bijenkorf. Daar vind ik altijd rust.

Welke angsten heb jij moeten overwinnen?
De angst dat het niet goed genoeg is wat ik schrijf, de angst om geen uitgever te kunnen vinden, de angst voor kritiek.

Welke fouten heb jij gemaakt? Wat heb je van deze fouten geleerd?
Ik heb lang gedaan over mijn eerste boek, doordat ik alleen schreef als ik even geen ander werk te doen had. Voor het volgende boek plan ik een paar vaste dagen per week om te schrijven.

Maak je afspraken met familie en vrienden als je schrijft, zodat je niet gestoord kan worden?
Nee, ik zet gewoon mijn telefoon op stil.

Hoe ga jij om met kritiek van bekenden (familie) en onbekenden (recensies)?
Tot nu toe heb ik eigenlijk alleen lovende kritieken gehad op mijn werk. Laatst zei iemand dat ze het eerste deel van het boek te lang vond. Tja, dat mag iemand vinden. Ik vond het precies goed zo, dus daar kan ik wel tegen.

Is geld verdienen een belangrijke motivatie om te schrijven?
Nee, absoluut niet. Kijk, als je 100.000 exemplaren verkoopt, kun je leuk verdienen aan een boek, maar dat is slechts voor enkelen weggelegd. Een boek schrijven levert heel weinig op, want een groot deel gaat naar de uitgever.

Ben je ooit afgewezen door een uitgeverij? En hoe ging jij om met deze teleurstelling?
Ja, door twee uitgeverijen. Ik vond dat moeilijk, maar voelde dat het goed zou komen. Die uitgeverijen zagen het gewoon niet.

5 GOUDEN SCHRIJFTIPS

Welke 5 gouden schrijftips zou je beginnende schrijvers willen meegeven?

  1. Schrijftip: Blijf niet eindeloos rondlopen met een idee, maar begin met schrijven!
  2. Schrijftip: Maak van te voren een inhoudsopgave.
  3. Schrijftip: Bezoek de plaatsen die je beschrijft in je boek.
  4. Schrijftip: Hou vol! Schrijven is kilometers maken.
  5. Schrijftip: Laat je werk lezen door anderen en zorg dat je tegen hun kritiek kunt.

De Urenfabriek Fleur Brockhus

Bestel De Urenfabriek door Fleur Brockhus

The following two tabs change content below.

Sanne Visch

Wij geloven dat iedereen een verhaal heeft, net als jij. En dat ook jouw verhaal het waard is om op te schrijven. Bij Boekschrijven.nl helpen we je met alle liefde bij het verwezenlijken van jouw schrijfdroom.