Hoe maak ik een promotionele e-mailing? - Boekschrijven.nl

Je boek is klaar om onder de aandacht gebracht te worden. Een efficiënte manier om dat te doen is door het versturen van een promotionele e-mailing.

Waarom een promotionele e-mailing?
Wellicht heb je al een kring met geïnteresseerden voor je boek opgebouwd. Je hebt tijdens het schrijven bijvoorbeeld al stukken uit je verhaal gedeeld via je website of op social media.
Het voordeel van een promotionele e-mailing is het feit dat je zeker weet dat je mensen benadert die interesse hebben. Ze hebben zich immers zelf aangemeld. Als mensen geen interesse meer hebben, melden ze zich eenvoudig weer af. De lijst blijf je op deze manier continu uitbreiden en updaten. Ook als er in de toekomst nieuwe ontwikkelingen zijn, zoals een herdruk of nieuw (vervolg)boek, kun je de lijst weer gebruiken.
Een promotionele e-mailing is eenvoudig via online programma’s op te maken, zoals Mailchimp of Laposta. Ook hier geldt, je kunt het zo duur maken als je zelf wilt, maar er bestaan genoeg gratis versies.

Hoe verzamel ik e-mailadressen van geïnteresseerden?
Benader via je website en social media mensen om lid te worden van je nieuwsbrief. Voeg in ieder geval nooit zonder toestemming een e-mailadres toe aan een lijst. Mensen die (al) een bestelling bij je hebben geplaatst mag je wel opnemen in de lijst. Het is eenvoudig om e-mailadressen te verzamelen, bijvoorbeeld door middel van een aanmeldformulier. Plaats dit formulier, of een link ernaar, op je website of social media. Verpak het leuk en laat je enthousiasme blijken! En geef natuurlijk duidelijk aan waar mensen zich voor inschrijven.
Vind je dit lastig en wil je het in de eerste instantie simpel houden? Dan kun je er natuurlijk ook voor kiezen om mensen een e-mail te laten sturen en de gegevens zelf te verzamelen in een bestand (bijvoorbeeld Excel). Deze e-mailadressen kun je vervolgens in één keer importeren in de lijst van het e-mailprogramma. Houd dit vanaf het begin goed bij en je zult er weinig tijd aan hoeven te besteden.

Wat moet er in een promotionele e-mailing staan?
Met de e-mailings houd jij je lezers op de hoogte van de gebeurtenissen rondom je boek. Het eerste gedrukte boek, een lezing of weggeefactie. De hoogtepunten krijgen natuurlijk allemaal een plek. Je kunt daarnaast vaste rubrieken laten terugkeren. Denk hierbij aan aankomende evenementen (zoals een lezing die je geeft), nieuwe boekhandels waar je boek te koop is of reviews van lezers. Dit zijn onderdelen die je continu kunt updaten.
Probeer lezers in ieder geval te betrekken bij het hele proces. Maak ze bij de eerste mailing nieuwsgierig naar je boek. Zit je nog aan het einde van je schrijfproces, laat ze dan meekijken bij de keuzes die je maakt binnen de opmaak of het drukwerk. Neem ze bij grote nieuwe stappen mee, maar pas op dat je ze niet overstelpt.
Is het maken van een promotionele mailing toch te ingewikkeld of tijdrovend voor je? Overweeg dan de Boekpromotie van Boekschrijven. Hierbij laat je je 1-op-1 begeleiden door een marketingcoach en worden o.a. de eerste promotionele activiteiten gepland en uitgevoerd. Meer info via http://www.boekengilde.nl/boek-uitgeven/boekpromotie.

Naast een promotie via e-mail, kun je jouw boek natuurlijk ook promoten via de post. Hierover lees je meer in mijn volgende blog.

 

 

The following two tabs change content below.

Peter Hendriks

Bij BoekenGilde begeleiden we je in het schrijven, drukken en uitgeven van je eigen boek. Van het eerste idee tot het moment dat je boek van de drukpersen rolt en het ingebonden wordt. Maar ook daarna staan we voor je klaar: we helpen je bij het in de markt zetten van je eigen boek.

Laatste berichten van Peter Hendriks (toon alles)