Wat je ook kiest, het gaat om de juiste mix - Boekschrijven.nl

Daarnet stond ik in de keuken tussen de pompoen, uien, wortelen en kokosmelk. Ik keek naar de groenten en bedacht dat ik er van alles van zou kunnen maken. Het zou taart kunnen worden. Of quiche, een stoofschotel of puree. Dat wordt het allemaal niet. Het wordt soep, pompoensoep. Ik ben er dol op.

Verhalen hebben ook een aantal ingrediënten die aan het begin als een bonte verzameling om je heen liggen. Het zou van alles kunnen worden. Aan jou de keus.

Als je schrijft, mag je zelf bepalen wat je maakt. Jij bent de kok. Jij maakt uit hoe lang iets bakt, stooft of smoort. Het succes hangt af van de juiste mix en er is altijd een waaier aan mogelijkheden.

Maar waar je niet onderuit kunt, zijn een paar basisregels.

1. Schep een interessant personage
Verzin een heel foute makelaar of schrijf over een priester met twijfels, maar schrijf niet over dat wat voor de hand ligt. Een moeder met een sterke voorkeur voor één van haar kinderen intrigeert meer dan een moeder die alle tien haar kinderen even lief heeft.

Geef je hoofdpersonage iets mee dat de lezer verwondert. Iets dat nieuwsgierigheid opwekt zodat jouw lezer meer wil weten en verder wil lezen. Geef jouw hoofdpersoon een bizarre wens mee of de noodzaak om ergens achter te komen.

2. Zet de wereld op z’n kop
Zorg dat je personage uit haar comfortzone geschopt wordt. Laat iets gebeuren waardoor alles anders wordt. Waardoor zij zichzelf opnieuw moet uitvinden. Waardoor zij niets meer kan doen zoals ze dat altijd deed.

Stel dat zij wordt ontslagen. Dat heeft invloed op alle aspecten van haar leven. Op haar dagindeling, haar financiën, haar sociale leven. Ineens is het personage al haar zekerheden kwijt. Dus verzin iets dat haar wereld op zijn kop zet.

3. Laat je personage lijden
Jouw personage moet een crisis overwinnen. Een crisis in de buitenwereld: alles is veranderd en zij kan niet meer terug. En een crisis in de binnenwereld. Ook daar is niets meer zoals het was. Als je namelijk eenmaal ontslagen bent, moeder geworden of geëmigreerd, kun je niet meer terug. Althans niet zonder kleerscheuren.

Het gaat om de juiste mix. Het personage dat worstelt en waar de lezer meer van wil weten. De gebeurtenis die haar leven op z’n kop zet. Het lijden dat haar dwingt te veranderen. Bedenk dat jij bepaalt of het een pikante schotel of een maaltijdsoep wordt.

Je boek naar de lezer brengen
Veel schrijvers zijn tijdens het schrijfproces alleen maar bezig hun verhaal zo goed mogelijk op papier te krijgen. Dat is logisch, want dat is een intensief proces.

Maar als je verhaal straks klaar is, wil je het naar de lezer brengen. Dat lukt het beste wanneer je de wereld al vroeg laat weten dat jouw verhaal eraan komt.

Ook hier gaat het om de juiste mix. Het is natuurlijk niet nuttig om grote campagnes te starten op de sociale media terwijl jij je prille verhaalidee nog onderzoekt.

Maar hoe dan wel? Wat kun je nu al doen, zodat je straks een geïnteresseerde achterban hebt, die niet kan wachten om je boek te bestellen?

Auteur en ondernemer Denise Hulst is expert op dit gebied. Samen met haar organiseer ik op 21 november 2017 een gratis webinar over dit onderwerp.

De titel van dit webinar is:
ABC: de basis van een goede relatie met je potentiële lezers.

Tijdens het webinar legt Denise je uit wat je nu al kunt doen om straks je boek te verkopen ‘zonder te leuren langs de deuren’.

>>Meld je aan voor dit gratis OSMS-gastwebinar >>

Dinsdag 21 november 2017 om 19.30 uur.

Schikt de tijd je niet, maar ben je wel benieuwd? Meld je dan ook aan.
Je ontvangt na afloop een link met naar de replay.

 

 

The following two tabs change content below.
Marjon heeft zoveel ideeën voor schrijfcursussen dat ze de eerste online schrijfschool in Nederland heeft opgericht om alles in onder te brengen: Online Schrijfschool Marjon Sarneel (OSMS). Het aanbod groeit nog steeds.