Facebook is een van de grootste social media platforms ter wereld. Alleen al in Nederland maken 9.6 miljoen mensen gebruik van de dienst. Door dit grote bereik is het een ideaal platform om jouw boek te promoten. Het is een mooi middel om op een makkelijke, laagdrempelige manier betrokkenheid te creëren bij jouw boek. Je kunt ervoor kiezen dit vanuit je persoonlijke profiel te doen of vanuit een pagina die speciaal gemaakt is voor jouw boek. Het voordeel van Facebook is de laagdrempeligheid. Gebruikers reageren snel en open. Profiteer daarvan!
Door teksten te delen, om feedback te vragen en je volgers te helpen bij het maken van keuzes sla je twee vliegen in één klap: jij krijgt bruikbare input waarmee je je boek kunt verbeteren. Je volgers worden daarnaast betrokken en voelen zich onderdeel van jouw boek. Dit kan je helpen bij de verkoop en promotie. Want wie kan je nou beter helpen bij het schrijven van je boek dan je eigen publiek?
Maar wat deel ik dan?
Je bepaalt uiteraard zelf wat je wel en niet wilt delen. Een leidraad bij het posten van een bericht is de volgende vraag: ‘Is dit een visitekaartje voor mij als schrijver en voor mijn boek?’
In het begin zul je vooral moeten aftasten. Als je weinig feedback blijft krijgen, probeer dan een andere opzet van je posts. Beeld werkt bijvoorbeeld in de meeste gevallen erg goed. Het doel is om nieuwsgierigheid op te wekken en betrokkenheid te creëren. Jouw boek moet straks als warme broodjes over de toonbank gaan!
Algemene tips
Er zijn een aantal algemene tips die je mee kunt nemen tijdens het promoten van je boek.
Zorg bijvoorbeeld voor interactie met jouw volgers. Het is niet alleen een kwestie van zenden. Stel je een vraag? Reageer dan ook op de antwoorden die volgen. Juist het actief onderhouden van contact maakt het voor jouw volgers leuk. En voor jezelf natuurlijk ook!
Vergeet vervolgens niet om je boek te promoten. Foto’s en leuke berichten zorgen voor respons, maar uiteindelijk wil je jouw boek ook verkopen. Verpak het verkoop- of promotiebericht op een interessante manier, maar laat de boodschap niet wegvallen.
Een manier om het boek te promoten is een weggeefactie. Daarnaast is dit een waardevolle manier om feedback te krijgen op ideeën of om inspiratie te vinden.
Voorbeelden in de praktijk
Door vragen te stellen, voorbeelden te geven en ideeën te delen krijg jij als schrijver waardevolle feedback. Twijfel je over de titel of over de cover die je moet gebruiken? Verpak deze twijfel in een vraag en post hem op Facebook. Misschien neemt een van de volgers de twijfel wel bij je weg met zijn of haar antwoord.
Tijdens het schrijven en vormgeven:
– Deel voorbeelden van covers en vraag welke de voorkeur heeft. Stel de vraag op een persoonlijke manier: ‘Welke cover zie jij graag op jouw nachtkastje liggen?’
– Laat volgers een stukje proeflezen. Je toont je schrijfstijl, kunt feedback vragen en maakt mensen gelijk nieuwsgierig.
– Laat twee titels zien en vraag welke het beste blijft hangen en de voorkeur heeft. Vraag ook of mensen hierbij een reden kunnen geven.
Voordat het boek uitgebracht wordt:
– Geef je een boekpresentie? Maak een evenement aan op Facebook en nodig volgers uit. Houd ze op de hoogte van alle ontwikkelingen.
– Laat weten op welke datum het boek wordt uitgebracht. Is er al een verkoopadres bekend? Plaats dan de naam van de (boek)winkel of de link waar het boek binnenkort te koop is. Werk op Facebook ook naar deze datum toe, bijvoorbeeld met het delen van leuke foto’s en feitjes.
Nadat het boek is uitgebracht:
– Laat zoveel mogelijk zien waar je mee bezig bent. Boeken thuis ontvangen? Deel een foto! Nieuw verkoopadres? Plaats de locatie op Facebook. Ontvang je eenmaal reviews en zijn er persberichten, vergeet dan niet om deze te delen. Laat zien dat je trots bent.
– Vergeet je volgers niet nadat je boek is uitgebracht. Zij zijn degene die het boek aanbevelen bij familie, vrienden en kennissen. Bedank ze voor hun betrokkenheid. Ook al wordt de hoeveelheid bijzondere momenten minder, deel nog wel elke mijlpaal. Heb je 50 of 100 boeken verkocht? Laat zien dat je blij bent met iedereen die je boek heeft gekocht.
Ben jij al zover om jouw boek te vermarkten? En wil je graag weten wat hierbij komt kijken? Volg op maandag 25 april a.s. ons -gratis- webinar ‘De boer op! Je eigen boek vermarkten’. Hierin wordt naast de promotie via Facebook ook het gebruik van andere kanalen besproken.
Wil je meer informatie of je aanmelden voor het webinar?
Registreer je nu en zet je boek in de markt!
Peter Hendriks
Laatste berichten van Peter Hendriks (toon alles)
- Kies de juiste drukker voor jouw boek - 28 augustus 2017
- Hoe zit het met de wet op de vaste boekenprijs? - 14 augustus 2017
- Wat kost het drukken van een boek? - 11 augustus 2017
ik heb een Facebook pagina aangemaakt over mijn 19 januari in eigen beheer uitgekomen boek. “Hoe Miriam is gekomen tot wie ze nu is na vijf maanden ziekbed” de titel van het boek en tevens de naam van de pagina.
ik heb een boek geschreven en zelf gedrukt en vertaald naar het Engels.Ik geef het per email gratis aan iedereen die het wil lezen
stuur een email en je ontvangt het boek gratis van mij
de titel van het boek is Dat is het leven.Er zijn reeds 320 reacties via email geweest
of kijk op google naar de 1000 levens van Lowy Cremers
Op 14 februari jl. werd mijn eerste boek door Boekscout gepubliceerd, genaamd ‘Acte de Présence’. In de lijst van het schrijverspunt kwam het boek in de lijst van 8 populaire boeken.
schrijverspunt.nl/promotie-van-boeken/acte-de-présence-i-m-everist-2
Ik probeer bij dezen het boek te promoten.