Dit is geen klaagblog. Dit gaat over kansen pakken. - Boekschrijven.nl

De ene na de andere schrijver verzucht het: er zijn maar een paar schrijvers die alle aandacht naar zich toe trekken. De grunbergs, de kochs en de noorts verkopen gezamenlijk 90% van alle boeken. De rest moet het met de kruimels doen.

Nee, dit is geen klaagblog. Geen gepiep dat het allemaal zo oneerlijk is. En ik wil van jou ook geen geklaag horen. Kijk naar de mogelijkheden. Ze zijn er.

Om te beginnen, stel je de volgende situatie voor. Een vrouw kijkt op van haar krant en richt haar blik naar buiten. Het artikel over 395 doden in de Middellandse Zee verveelt haar. Er rijdt een lijkenwagen de straat in. Ze staat geschrokken op, een hand tegen haar hals en met de andere duwt ze de vitrage opzij om te zien waar hij stopt.

shutterstock_254262301Hoe dichter bij, hoe harder het raakt
Oftewel: hoe dichter bij het komt, hoe harder het raakt. Daar ligt jouw werkterrein. De landelijke kranten willen niet schrijven over een nieuwe, interessante auteur. De plaatselijke krant wel. Al was het alleen maar omdat ze hier uit de buurt komt. En helemaal als het boek speelt in deze regio. Ik doe er nog een schepje er bovenop: misschien behandel je wel een plaatselijk probleem. Laten we hopen dat je er je eigen draai aan geeft en dan raken de gemoederen in de provincie danig verhit.
Er zijn voorbeelden van schrijvers die hun eigen PR heel goed aanpakken. Als je er plezier aan beleeft, en je bent er bedreven in, dan kun je zo echt wel wat bereiken, zelfs als je je boek in eigen beheer uitgeeft. Maar maak het behapbaar. Richt je op de plaatselijke boekwinkel. Voorlees sessie, met signeermarathon er achteraan? Dat kan voor zo’n lokale boekhandelaar echt wel interessant zijn.
En dan is het voor de mensen in een dorp verderop misschien ook een leuk verzetje: zo’n schrijver op bezoek die komt vertellen over dat boek dat speelt in de bollenstreek, in de Limburgse kolenmijnen, de visafslag in Volendam…

Zo wordt je boek een daverend succes
Jaap Scholten schreef in 1995 de roman Tachtig, over een Twentse textielbaronnenfamilie. Er ontstond destijds ophef omdat familieleden van Scholten alle exemplaren in de Enschedese boekwinkel opkochten. Ze vonden dat ze er in het verhaal bekaaid vanaf kwamen en probeerden het op deze manier uit de winkel houden. De slechtste strategie denkbaar, natuurlijk. De krant pikte het incident op, landelijke media gingen ermee aan de haal. Het boek werd een daverend succes.
Als schrijver droom je van een internationale doorbraak. Maar er valt dichter bij huis een hoop lol te beleven. De buren spreken je aan op straat en bij de bakker kennen ze je gezicht inmiddels ook wel. The talk of the town!

Stinkend rijk
Je wordt er niet stinkend rijk van. Maar toch, als je het handig opzet, met een uitgave in eigen beheer, dan houd je er per boek een veelvoud van de gangbare royalty’s aan over. Nogmaals: het moet je liggen. En het zal je een hoop tijd en energie kosten om je omgeving voor je boek te interesseren. Maar als eerste stap is het verdomd niet slecht: lokale faam. En dan op naar het volgende station, natuurlijk.

Disclaimer
O ja: de disclaimer. Ik juich grootse dromen toe. Aim for the stars and land on the moon. Fantaseer over een wereldwijd succes! En pak tegelijkertijd elke kans die zich aandient.

The following two tabs change content below.

David Mulder

Ik geef schrijfles sinds 1999. En natuurlijk zit ik zelf een groot deel van de dag te tikken. Ik maak allerlei soorten teksten, maar de meeste energie steek ik in mijn romans.

Laatste berichten van David Mulder (toon alles)