Je kunt het zo gek niet bedenken of er is wel onderzoek naar gedaan. Zo weet ik dat ik tot een statistische minderheid behoor van 1%. Dat is namelijk het percentage schrijvers wiens manuscript uit de stapel ongevraagde post gepikt wordt en uitgegeven. Maar hoe komen al die andere duizenden debutanten dan aan een uitgever? Ze bewandelen een andere weg die leidt tot het uitgeven van hun boek.
1) Literair tijdschrift
Wil je een boek uitgeven, dan is het handig om te weten hoe het overgrote deel van de schrijvers een contract afdwingt. Het blijkt dat deze schrijvers niet de aandacht van een uitgeverij trekken door ze een afgerond manuscript toe te sturen. Al voordat hun boek af is vallen ze op. Bijvoorbeeld door een kort verhaal te publiceren in een literair tijdschrift.
2) De zoektocht naar talent
Redacteuren op uitgeverijen zijn voortdurend op zoek naar literair talent. Ze houden bij welke nieuwe schrijvers verschijnen in de literaire tijdschriften. Als voetbal scouts die langs de velden staan bij jeugdwedstrijden gaan ze de plekken langs waar talent zich kan aandienen. En ze willen die ene parel ontdekken voordat de concurrent het doet.
3) Verhalenwedstrijd
Dus doe bijvoorbeeld mee aan een verhalenwedstrijd. De winnaars van zulke wedstrijden worden vaak benaderd door uitgeverijen. Soms dingen ze bij bosjes naar de gunsten van het nieuwe talent. De prijswinnaar kan rustig met elke geïnteresseerde uitgever een gesprek plannen en op basis daarvan een keuze maken. Dat is nog eens iets anders dan vier maanden wachten tot je een antwoord krijgt op je zending van je manuscript.
4) Bekende Nederlander worden
Een andere, redelijk omslachtige manier om een boek uitgegeven te krijgen: bekende Nederlander worden.
Dé manier om hoge oplagen te halen is op tv komen. En laat die tv nou net de thuishaven van bekende Nederlanders zijn.
Dus eerst een celebrity worden, en dan tussen neus en lippen melden dat je met een manuscript bezig bent. Ze zullen in rijen bij je op de stoep staan.
5) Wees actief in het literaire wereldje
Je moet actief zijn in het literaire wereldje. Meld je aan bij de plaatselijke club die lezingen, interviews en signeersessies met auteurs organiseert. Schrijf in de lokale krant over alles wat er op het gebied van literatuur gebeurt in de buurt. Zoals in elke branche is het handig om goede contacten te hebben. Als je iemand persoonlijk kent, zal zij met meer interesse lezen wat je hebt geschreven. Wie weet wat voor deuren zich openen.
6) Wees niet bescheiden
Het is belangrijk om actief je schrijfsels onder de aandacht te brengen. Bescheidenheid is daarbij een karaktertrek die niet van pas komt. Met kerstmis moeten de lezers van het bedrijfskrantje er weer aan geloven: een kerstverhaal van jouw hand. Redacteuren van bladen worden gek van de voorstellen voor columns die je ze steeds maar blijft toesturen. Jaar na jaar moeten de kinderen van het toneelclubje jouw gelaagde theaterteksten uit hun hoofd leren…
Om terug te komen op de 1% waartoe ik behoor: ik stuurde ooit een bundeltje met een paar verhalen naar een drietal uitgeverijen. Twee ervan wezen het beleefd af. De derde belde me terug en zei dat het boekje weliswaar veel te dun was, maar zeker veelbelovend. Gesteund door die woorden zette ik me aan het werk en vormde de verhalen om tot mijn eerste roman Bruiloften en partijen.
David Mulder
Laatste berichten van David Mulder (toon alles)
- Hoe je hoofdstukken schrijft die zinderen - 12 mei 2021
- Hoe schrijf je over jouw eigen leven? - 1 februari 2021
- Vier tips om meer te schrijven in minder tijd - 22 juli 2020
Hartelijk dank voor deze tips. Hier ga ik zeker mee aan de slag.