De vervelendste vraag die ik als schrijver soms krijg, is: ‘Waar gaat je boek over?’ Met tegenzin geef ik als antwoord een vluchtig overzicht van de gebeurtenissen in het verhaal en steevast vind ik het ineens vreselijk oninteressant en banaal. Het is waar: de synopsis van je verhaal is een kale opsomming van feiten. Pas als je ze in levende scènes verpakt, worden je ideeën dramatisch. Dan krijgen ze de diepte die je wilt.
Toch is dit zeker een onderdeel van het schrijven dat erbij hoort: ‘plotten’. Sommige schrijvers vinden het zelfs de leukste fase. Voordat je aan het echte schrijven begint, som je in korte zinnen op wat er moet gebeuren in dat boek van jou. Dat kun je doen met post-it velletjes op de muur, of met een groot prikbord waar je met punaises kaartjes op verdeelt. Of gewoon in een schrift of in je computer. Dat is natuurlijk ook prima.
Eindelijk overzicht
Het maakt niet uit hoe je het doet, maar een samenvatting van de verhaallijn, de spanningsboog en de personages helpt je echt. Je creëert daarmee overzicht. En laat dat juist iets zijn dat je soms dreigt te verliezen als je werkt aan een lang verhaal.
Op zoek naar problemen
Hoe gaat dat plotten in z’n werk? Het is simpel, eigenlijk. Elke keer als je een gebeurtenis wilt toevoegen aan het verhaal, kijk je of deze de lakmoesproef kan doorstaan. Het criterium is namelijk: maakt deze wending het leven van je hoofdpersoon moeilijker? Stapelen de problemen zich op? Als het antwoord ‘ja’ is, dan kun je verder.
Personages zijn hulpvaardig
De instrumenten waarmee je al dit onheil kunt oproepen, zijn de personages. Ook hier: handig om een overzicht te maken van alle mensen die in je verhaal rondlopen. En zet er dan meteen bij op welke manier ze garant staan voor gedoe, tegenspoed, trammelant, misverstand of wat maar bijdraagt aan het ongeluk van je hoofdpersoon.
Als je bezig bent met je synopsis, wees je er dan van bewust dat alles betekenisvol moet zijn. Dus ook alle personages. Ze mogen er nooit zonder doel bij hangen. Als je een nieuw probleem hebt bedacht, kijk dan welke persoon hiervoor verantwoordelijk kan zijn. Introduceer niet een nieuw figuur; doe het met wat je hebt.
Strategie stuwt het verhaal voort
Een belangrijke term bij het plotten is: strategie. Als het goed is hebben alle personages een doel. En om dat doel te bereiken bedienen ze zich van een strategie. Maar ze kunnen net zo goed halverwege van gedachte veranderen over hoe ze het beste kunnen bereiken wat ze willen. Deze wisselingen maken je boek opwindend en enerverend voor de lezer. Telkens wordt hij verrast door het opportunisme van de figuren.
Ideeën zijn eigenlijk oplossingen
Vaak zijn de ideeën die je hebt eigenlijk meer ‘oplossingen’. Want als je kritisch naar je verhaal kijkt, zie je vaak een vluchtroute voor je hoofdpersoon. Een manier waarop hij kan ontvluchten aan alle misère. En dan zou je verhaal geen verhaal meer zijn. Dan is het zaak om die vluchtroute dicht te timmeren. Dus je hebt weer een nieuwe wending nodig. Welk personage gaat nu weer moeilijk doen? Aan jou de eer om er eentje aan te wijzen…
Hoe ziet jouw synopsis eruit? Hoe creëer jij overzicht? Heb jij tips voor je medeschrijvers? Deel het op boekschrijven.nl
David Mulder
Laatste berichten van David Mulder (toon alles)
- Hoe je hoofdstukken schrijft die zinderen - 12 mei 2021
- Hoe schrijf je over jouw eigen leven? - 1 februari 2021
- Vier tips om meer te schrijven in minder tijd - 22 juli 2020
Dit is echt een blog om te bewaren en dus om er gebruik van te maken. Heel helder beschreven. Dankjewel.