Waarom vrijen met de pers de moeite waard is - Boekschrijven.nl

De Wereld Draait Door
Hoe dan ook… wat er ook gebeurd, zelfs als jij niet uitgenodigd wordt om over je boek te komen vertellen draait de wereld echt gewoon door. Ten eerste: als je in De Wereld Draait Door komt wil dat niet zeggen dat je boek de volgende dag uitverkocht is. Er ontstaat namelijk een ’taanmoment’ bij de kijkers van DWDD: vlogen eerst honderden kijkers nog naar de winkel als er een boek besproken werd of logden ze in op hun Bol.com account om onmiddellijk het besproken boek te bestellen, tegenwoordig is dat zeker niet meer vanzelfsprekend.

Ten tweede: probeer maar eens bij DWDD aan tafel te komen. Als je alle uren en energie die je daar aan besteedt zou gebruiken voor het benaderen van de lokale en regionale media, zou je minstens 20 x zoveel media aandacht krijgen. Ik durf mijn kop daar niet onder te verwedden want ik baseer dit op mijn eigen ervaringen, maar ja in mijn beleving is dat een vrij accuraat meetsysteem geworden na elf gepubliceerde boeken.
Nog een reden waarom het niet per definitie noodzakelijk is om bij DWDD aan tafel te willen schuiven: naamsbekendheid opbouwen als auteur lukt niet door een eenmalig optreden bij DWDD. Naamsbekendheid (het branden van jezelf als auteur) vraagt consistente zichtbaarheid op verschillende platforms en media over een langere periode.

De kracht van de herhaling
Je kunt veel beter in een half jaar tijd bij verschillende media jezelf laten zien en horen dan een keer knallen waarna het weer muisstil wordt rond jou en je boek. Het herhalen van je boodschap is namelijk veel effectiever. Jouw naam en je boek moeten ‘ingebrand’ worden in het systeem van je potentiële lezers. Kleine speldenprikjes (social media), interviews in de locale en regionale kranten en jezelf zichtbaar maken op online platforms garanderen op langere termijn een groter succes dan het verschijnen bij DWDD.
Daar zijn nog meer redenen voor, maar daar schrijf ik een andere keer wat over.
Mijn advies is dan ook:

Go local!
Sommige dingen lijken voor de hand liggend en zijn het niet.
Bijvoorbeeld: als je wilt dat je boek veel aandacht krijgt moet je zorgen dat je bij Centrum De Roos, De Balie of een ander bekend oord in Amsterdam volle zalen trekt. Fout. Het is vele malen makkelijker om een zaal met 50 mensen in het oosten van het land vol te krijgen dan in het westen. Reden: overchoice aan activiteiten in de Randstad. En wil je dan alsnog volle zalen trekken dan moet je van hele goede huize komen om op te vallen tussen al dat aanbod van je ‘concurrenten’.
Locale en regionale media zijn niet op zoek naar BN’ers. Die zijn op zoek naar nieuws over gewone mensen van vlees en bloed uit hun regio. En dat ben jij per definitie als je een boek geschreven hebt.

Waarom voor jou vrijen met de pers loont
Op zoek gaan naar regionale en locale kranten is nuttig en leuk. Het opbouwen van een goede relatie met journalisten is ook leuk. En nuttig. Ik beschouw het als een onderdeel van mijn ondernemerschap – auteurschap. Zonder media aandacht minder succes. Het hebben van goede relaties met de pers is een investering in je schrijversbestaan: eenmaal een goed contact met een journalist? Dan is elke volgende keer dat jij een nieuwswaardig feit hebt (wat niet alleen over je boek hoeft te gaan, maar wel over iets dat gerelateerd is aan je boek) de drempel weer een stukje lager om de telefoon te pakken en een journalist te bellen omdat je een goed verhaal hebt.

Waarom voor de pers vrijen met jou loont
Journalisten zijn druk. Heel druk. En er rust een dwingende plicht op hun schouders om altijd maar opnieuw met ‘nieuws’ en goede scoops (primeurtjes) te komen die exclusief door hen ‘gevonden’ en gepubliceerd worden. Je helpt een journalist dus door met een goed eigen verhaal te komen. Dat spaart hen een hoop tijd en energie. Als je weet hoe je het aan moet pakken, weten ze op een gegeven moment dat als jij ergens mee komt, het interessant genoeg is om te plaatsen. Kom daar maar eens om bij DWDD.

Dus als je wilt weten hoe je dat aanpakt: op 9 oktober organiseer ik een gratis online masterclass Free publicity voor auteurs.
Aanmelden en meer informatie kan hier.

 

The following two tabs change content below.
De enige coach in Nederland voor auteurs van fictie en non fictie die zelf al 21 jaar ondernemer is én zelf 11 boeken heeft gepubliceerd, waaronder een aantal bestsellers en eversellers.