Verhaal schrijven welke afloop - goed of fout?

Zeven achtste deel van mijn roman staat nu op de harde schijf.

Ik weet hoe de jeugd van mijn held verliep, hoe hij zijn land verliet, waar hij terechtkwam en wat er gebeurde toen het communistisch regime uit zijn geboorteland verdreven werd.

Maar ik weet nog steeds niet helemaal hoe het af moet lopen. Want ik wil geen ondergang, maar ook geen happy end.

Benieuwd naar welke factoren een rol spelen bij de opbouw van spanning? Hoe zet je je plot om in concrete scènes? En hoe creëer je nou een spanningsboog? In stap 8 van onze schrijfcursus leren we je alles over het aanbrengen van spanning. Ga voor maar €9,95 direct aan de slag! Klik hier voor meer informatie.

Het ligt er aan waar jouw verhaal ophoudt

Eigenlijk gaan al onze Westerse verhalen over het wel of niet overwinnen van omstandigheden. En van oudsher bestaan er maar twee mogelijke uitkomsten van een dergelijk gevecht; overwinning of ondergang.

Want een beetje winnen is niet spannend. Als het slecht afliep met de held, noemden de oude Grieken het een tragedie. En als het eind goed al goed was een komedie. Annie M.G. Schmidt zei daarover dat het er maar aan ligt waar je het verhaal op laat houden.

Niet kiezen tussen goed en fout is ook een optie

Ik vind die keuze veel te zwart wit voor wat ik feitelijk met mijn verhaal wil zeggen.

Ik zou een verhaal willen vertellen dat geen keuze hoeft te maken tussen overwinning of ondergang, want in het echte leven is er ook nooit sprake van een eenduidige uitkomst.

En ik wil ook niet dat er een voor de hand liggende of geruststellende conclusie in de afloop doorklinkt over hoe het leven in elkaar zit. Dat je gewoon maar voorzichtig moet zijn, en altijd je verstand en vooral geen drugs moet gebruiken. En dat alles dan wel goed komt. Want dat is maar de vraag.

Of kies voor een verhaal zonder einde

In haar boek ‘Ons tragisch universum’ heeft Scarlett Thomas het over het verhaalloze verhaal; een verhaal dat zich onttrekt aan de nogal dwingende keuze tussen triomf of ondergang.

Als voorbeeld haalt ze zenverhalen aan en verhalen uit niet Westerse culturen. Verhalen die geen einde hebben zoals wij dat verwachten. In onze Westerse ogen ontbreekt de point, omdat er geen antwoord komt op de vraag wie er gelijk krijgt of wie er wint.

Niet iedere held hoeft te overwinnen

Mijn hoofdpersoon is een held, maar niet om de gebruikelijke redenen.

Hij is geen overwinnaar in de overbekende zin van het woord. Het lukt hem niet om zijn monsters te verslaan. Hij wordt niet succesvol of rijk. Hij eindigt aan de onderkant van de maatschappij. Er is geen eenduidige boodschap of moraal.

Als ik al een boodschap wil brengen met mijn boek dan is het misschien wel dat je geen overwinnaar hoeft te zijn voor heldendom.

Dat heldendom in iets anders zit. In iets dat we allemaal in ons hebben.

Gretigheid naar het leven.

Of misschien is het leven zelf wel de ultieme held met zijn onstuitbare levenskracht die ondanks alles door mijn held heen blijft stromen en ondanks alles steeds weer kruipt waar het niet kan gaan.

Een lofzang op het wonderlijke rauwe leven.

Benieuwd naar welke factoren een rol spelen bij de opbouw van spanning? Hoe zet je je plot om in concrete scènes? En hoe creëer je nou een spanningsboog? In stap 8 van onze schrijfcursus leren we je alles over het aanbrengen van spanning. Ga voor maar €9,95 direct aan de slag! Klik hier voor meer informatie.

The following two tabs change content below.

Inez Risseeuw

Ik herinner me de eerste keer dat ik echt schreef. De juf had echte inkt in de potjes in onze tafels gegoten. Uit een grote half doorzichtige fles. Het rook een beetje naar zoete medicijnen.