Wat je kunt leren van scenarioschrijven - Boekschrijven.nl

Voor ik naar de Schrijversvakschool ging volgde ik ooit een weekendcursus scenarioschrijven bij Bram van Splunteren. Dat deed ik niet omdat ik voor film wilde schrijven. Ik wilde een boek met een verhaallijn leren schrijven. Een verhaal waar iets in gebeurt. Een verhaal dat pijn doet omdat er iets te winnen of te verliezen valt.

Ooit had ik gelezen dat het in een scenario enkel gaat om verhaallijn, handeling en dialoog. En in mijn eerste verhalen gebeurde er niks. Het bestond enkel uit sfeerbeschrijvingen en een hoop gepeins van de hoofdpersoon.
Tijdens dat weekeind leerde ik belangrijke regels die net zo goed opgaan voor het schrijven van een roman.

Hoe breng je spanning aan in je verhaal? Welke factoren spelen een rol bij de opbouw van spanning? Hoe creëer je een spanningsboog en hoe ze je je plot om in concrete scènes? Ga direct aan de slag met Stap 8 van onze schrijfcursus en leer hoe je spanning kunt aanbrengen! Ga direct aan de slag! Klik hier voor meer informatie>>

Expositie

In een scenario is enkel ruimte voor dingen die je kunt zien of horen, want alles moet vertaald kunnen worden in beeld en geluid, leerde ik tijdens dat weekeind. Alles wat je wilt vertellen moet je dus uitdrukken in iets dat je personage zegt, doet of bij zich heeft. Komt je hoofdpersoon net uit het buitenland? Laat hem dan zijn paspoort in zijn tas stoppen. Beschrijf de vliegmaatschappij labels aan zijn koffer. Of geef hem een Hawaïshirt te midden van een bus vol winterjassen. Heeft je hoofdpersoon net haar ontslag gekregen? Beschrijf de inhoud van het doosje onder haar arm terwijl ze uit de lift stapt. In de filmwereld heet dat ‘expositie’. Het zijn de uiterlijke dingen waarmee je vertelt wie je personage is en waar hij/zij vandaan komt.

Personage = plot

Een goed filmverhaal hangt niet af van mooie zinnen of van zinderende beschrijvingen. Het hangt vooral af van de geloofwaardigheid van je hoofdpersoon. Van wat zijn verlangen is en wat hij moet doen om dat te bereiken.

Met andere woorden, je hoofdpersoon moet een concreet verlangen hebben en hij moet concrete obstakels overwinnen om daar te komen. En zijn verlangen en obstakels moeten op een geloofwaardige manier voortkomen uit wie hij is en wat zijn omstandigheden zijn. Een goed personage geeft je de grootste kans op een goede plot.

Maak het je hoofdpersoon niet makkelijk

Een hoofdpersoon die rijk wil worden en op een dag de Staatsloterij wint vormt geen spannend verhaal. Tenzij dat loterijbriefje zoekraakt en er allerlei verwikkelingen plaatsvinden voor het uiteindelijk weer gevonden en ingeleverd wordt. Hebberige echtgenotes, verwisselde kleding, een stomerij waar kleding verdwijnt, een hond als papierverslinder, een vuilniswagen die afwijkt van zijn route; allemaal obstakels die de strijd om de hoofdprijs des te spannender maken.

Maak de obstakels zichtbaar

Maar het zijn vooral de innerlijke obstakels die de beste roet in het eten kunnen gooien. En ook die innerlijke obstakels moeten zichtbaar gemaakt worden. Vliegangst moet zich uiten in trillen, paniekaanvallen, zweetplekken, het slikken van kalmeringstabletten of teveel drinken. Een armoedige afkomst moet uitgedrukt worden in een armoedig ouderlijk huis, voorliefde voor kleding van de WIBRA of een krakkemikkig autootje. Een lichamelijk gebrek wordt extra spannend als het tot uiting komt in een opvallend voorwerp, zoals een blindenstok of kunstbenen zoals bij Pistorius.

Tijdsdruk

Een belangrijke factor voor spanning in een verhaal is tijdsdruk. Een loterijbriefje dat over tien jaar ook nog ingeleverd levert geen spanning op. Liever een deadline over drie dagen. Dat zet de druk op de ketel voor je hoofdpersoon en dat verhoogt de spanning van je verhaal.

Val met de deur in huis

Besteed niet teveel woorden aan de introductie, maar val meteen met de deur in huis. Laat je hoofdpersoon met haar armen vol spullen een taxi proberen te vlaggen, omdat ze net haar lease auto heeft ingeleverd. Of zet hem met zijn kleren in vuilniszakken bij de bushalte omdat zijn vriendin hem net het huis heeft uitgezet.

Recept voor plot

Bedenk dus een hoofdpersoon met een fiks verlangen en lekker zichtbaar obstakel. Verlies je niet in eindeloze beschrijvingen of overdenkingen. Geef hem of haar eventueel een bondgenoot maar strooi wel nog wat extra obstakels op zijn/haar weg. Bedenk een geloofwaardige tijdslimiet en val meteen met de deur in huis.

Veel schrijfplezier.

Hoe breng je spanning aan in je verhaal? Welke factoren spelen een rol bij de opbouw van spanning? Hoe creëer je een spanningsboog en hoe ze je je plot om in concrete scènes? Ga direct aan de slag met Stap 8 van onze schrijfcursus en leer hoe je spanning kunt aanbrengen! Ga direct aan de slag! Klik hier voor meer informatie>>

The following two tabs change content below.

Inez Risseeuw

Ik herinner me de eerste keer dat ik echt schreef. De juf had echte inkt in de potjes in onze tafels gegoten. Uit een grote half doorzichtige fles. Het rook een beetje naar zoete medicijnen.