Een goed liefdesverhaal, kun je dat nog wel schrijven? Is niet elk liefdesverhaal wel zo’n beetje geschreven? Elk liefdesverhaal verloopt immers volgens hetzelfde plan. Ze ontmoeten elkaar. De vlam slaat in de pan. Er zijn obstakels. En tot slot vallen ze elkaar toch nog in de armen. Of ze gaan elk hun eigen weg.
Het verhaal is bekend en al op duizenden manieren verteld. Om dan nog met iets nieuws te komen moet je als schrijver behoorlijk stevig in je schoenen staan.
Geluk is saai
Liefde die van een leien dakje gaat is niet interessant voor de literatuur. Een paar dat elkaar gelukzalig in de ogen kijkt levert geen spanning op.
Net als voor elk ander verhaal geldt ook hier; om spanning in je verhaal te krijgen heb je obstakels nodig. Net als bij goede seks wordt die spanning hoger als er sprake van uitstel is. Of van hindernissen die overwonnen moeten worden.
De ingrediënten
Voor elk verhaal geldt maar één vraag; lukt het de held(in) of niet? Vertaald naar de liefdesroman klinkt het zo: ‘Krijgen ze elkaar of niet?’ Een goed liefdesverhaal is een tocht met hindernissen. Kijk maar naar ‘Romeo en Julia’ van William Shakespeare. Naar ‘Turks fruit’ van Jan Wolkers. Naar ‘Pride and prejudice’ van Jane Austen. Naar elke willekeurige liefdesfilm.
Als schrijver moet je op zoek gaan naar een goede tegenkracht. Een kracht die op overtuigende wijze roet in het eten gooit. En die kracht kan zowel van buiten als van binnen komen.
Omgevingsfactoren
De meest overtuigende tegenkracht komt direct voort uit de situatie waarin de liefdespartners zich bevinden. Zo kan er sprake zijn van familie of vrienden die de relatie niet zien zitten. (‘Dagboek van Bridget Jones’ van Helen Fielding)
De partners kunnen uit verschillende milieus afkomstig zijn of ze behoren tot rivaliserende families. Of in een moderner jasje, ze kunnen niet samenzijn, want op de vlucht uit hun land zijn ze elk in een ander land terecht gekomen. De liefde is sterk, maar de immigratiewetten onverbiddelijk.
Moraal
Soms speelt geld een rol. Verschil in leeftijd of in stand. Of moraal. Met name in klassieke liefdesdrama’s is er sprake van verboden liefde. Hij is getrouwd, zij niet. Of andersom. Of zij is een vrouw, net als haar geliefde.
Nog niet zo lang geleden moest er eerst een zware strijd geleverd worden voor een openlijk samenzijn mogelijk werd. En in veel culturen is dat nog steeds een reëel obstakel.
Verovering
Maar ook het innerlijk van de potentiële liefdespartners zelf kan voor problemen zorgen. Eigen normen of vooroordelen kunnen ervoor zorgen dat een geliefde zich niet zomaar gewonnen geeft. Of dat ze elkaar telkens mislopen.
Hij is niet vlot. Hij is niet sexy. In haar ogen heeft hij niets wat hem tot een aantrekkelijke liefdespartner maakt. Hij moet alles uit de kast halen om haar van zijn liefde te overtuigen.
Misverstand en botsende karakters
Wat een liefde moeilijk maakt, maakt ‘m ook heftig. Juist mensen die elkaars tegenpolen zijn, kunnen een sterke aantrekkingskracht ervaren maar moeten soms meer overwinnen om bij elkaar te kunnen komen. En te blijven. Of lijken ze juist op elkaar en zorgt dat voor de problemen?
Bron voor literatuur
En dan zijn er nog de wendingen die bij het leven horen; ziekte, dood, of verkeerde timing. Er wordt wel gezegd dat literatuur ontstaan is uit het verlangen om terug te halen wat er niet meer is. Orfeus begon pas zijn liederen te componeren toen hij zijn Euridice voorgoed aan de onderwereld verloren had. Liefde is dus eigenlijk de bron voor literatuur.
Oude verhalen…
Al deze elementen zijn allemaal al vele malen gebruikt. Alle liefdesverhalen zijn al honderdmaal verteld. Daar kun je niet origineel in zijn, dus daar hoef je je ook niet druk over te maken.
Een goed en gloednieuw liefdesverhaal schrijven zit ‘m vooral in de details. Orfeus wordt een beeldhouwer die Erik heet. Zijn geliefde sterft aan kanker. (‘Turks fruit’ van Jan Wolkers) ‘Romeo en Julia’ wordt ‘West Side Story’.
… in een nieuw jasje
Dus zit je te zinnen op een nieuw verhaal? Zo’n meeslepende tragische of juist hoopvolle liefde? Borduur voort op de oude verhalen. Steek ze in een nieuw jasje van eigentijdse details. Verzin je eigen variatie. Julia heet Fatma en is Moslima. Romeo heet Dragan en is Kroaat … en Skinhead. Ze komen elkaar tegen in het vluchtelingendorp. Zij staat in de rij voor de waterpomp. Hij doet nog stoer want zijn vrienden zijn erbij. Maar een blik in haar ogen is genoeg om hem op andere gedachten te brengen.
Liefde overwint?
Liefde is een geweldig thema waar we nooit genoeg van kunnen krijgen. Zeker niet in deze tijd. Want het laat vooral zien waarin we allemaal hetzelfde zijn. Juist omdat het zich niets aantrekt van de ogenschijnlijke verschillen tussen mensen, is het in staat die te overwinnen. Al is het maar voor een ogenblik.
Inez Risseeuw
Laatste berichten van Inez Risseeuw (toon alles)
- Hoe kies je de beste titel voor jouw boek - 5 augustus 2021
- Het geheim van een goed kinderboek - 21 juni 2021
- Een titel voor je boek - 3 maart 2021
Leuk. Zo kom je wel op ideeën.
Schrijven kan ook eenvoudig zijn.
Hallo Keulstra,
Graag gedaan. Nou nog schrijven!
Groet,
Inez Risseeuw
Mooi! De laatste alinea is de reden waarom ik liefdesverhalen schrijf.
Hallo Petra,
Liefde, net als kunst en verhalen, is een verbindende kracht. Laten we hopen dat het de wereld een beetje bij elkaar kan houden in deze
heftige tijden.
Blijven schrijven!
Inez Risseeuw
Heel leuk, wat ik niet zie, of mensen ” schrijversaanleg” moeten hebben. Voor boeken en films geld hetzelfde: oud thema en nieuw jasje, evenals in de mode.
Wil zelf een boek schrijven met 2 titels, wat misschien vreemd klinkt, maar wel passend.
Erg leuk artikel en website, keep it up!