Structuur van jouw boek in 12 stappen

In mijn vorige blog schreef ik dat elk boek een natuurlijke structuur heeft.

Maar hoe vind je die?

Daarvoor is het behulpzaam om de natuurlijke structuur van verhalen in het algemeen te (her)kennen. De zogenaamde ‘mono-mythe’, het oerverhaal dat onder elk verhaal ligt.

Reis van de Held

held in verhaalJoseph Campbell heeft deze oer structuur opgegraven uit een indrukwekkend grote hoeveelheid boeken.

Na het lezen van verhalen uit alle tijden en streken herkende hij een patroon.

Een universele manier van verhalen vertellen.

Campbell heeft dit samengevat in een aantal overzichtelijke stappen en noemde dit de Reis van de Held.

Christopher Vogler heeft het later in zijn boek The Writer’s Journey versimpeld en vertaald naar onze tijd.

Natuurlijke structuur

Toen ik de aan mijn eigen roman begon, had ik nog nooit van de Reis van de Held gehoord. Ik vond het boek The Writer’s Journey op het moment dat ik mijn eerste versie af had. Mijn mond viel open. Ik had mijn verhaal precies volgens de stappen van de Held verteld.

Op dat moment begon ik de structuur van mijn eigen boek beter te snappen. Ik zag dat ik er geen selectiedrempel in had geschreven. En dat het spannender werd als ik dat wel deed. Ik begreep dat mijn hoofdpersoon wel iets moest leren van de centrale crisis.

Omdat ik nu de stappen herkende, kon ik er mee spelen. Ik wist wat ik aan het doen was.

Geen strak stramien

Het is geen stramien waaraan je je precies houden moet. Sommige verhalen slaan een stap over, de ene held blijft wat langer hangen in de weerstand dan de ander.

Maar ze werken. Probeer het uit. Kijk of je ze in jouw boek kan herkennen. Film kijken helpt ook. In The Lord of the Rings of in The Matrix kan je deze stappen goed terugzien.

De 12 stappen

Eigenlijk is het te veel gevraagd om deze stappen in een blog te beschrijven. Ik doe het simplistisch en in vogelvlucht. Zodat je een eerste beeld krijgt.

1. De gewone wereld (of proloog)

De held wordt geïntroduceerd in zijn leven van alledag. Er is een zekere mate van orde. Maar toch, je voelt dat er iets ontbreekt, dat het leven saai of voorspelbaar is, dat de held ergens van droomt of dat er op de achtergrond iets dreigt.

2. Oproep tot avontuur

De held wordt opgeroepen, wakker geschud, aangespoord om in beweging te komen. Hij wordt uit zijn comfortzone getrokken en uitgedaagd om een schat te veroveren, een inzicht te verwerven of zijn geliefde te vinden.

3. Weerstand en weigering

De held (of zijn omgeving) wil aanvankelijk het avontuur niet aangaan; er is een dilemma, verzet of weigering of het probleem wordt ontkend.

4. De ontmoeting met de mentor

De held ontmoet iemand of hij stuit op een bron van wijsheid die hem aanmoedigt of hem lessen/vaardigheden leert. Dat verandert zijn inzicht, waardoor hij het avontuur toch aangaat.

5. De selectiedrempel

Met de nieuw verworven vaardigheden of instrumenten lukt het hem de eerste drempel te overschrijden.

6. Nieuwe wereld (of testen, bondgenoten en vijanden)

De held belandt in een nieuwe wereld, waar nieuwe wetten gelden. Hij krijgt bondgenoten, maar ontmoet ook vijanden en er zijn diverse testen die hij moet ondergaan. Soms is dit ook een innerlijke nieuwe wereld. Vaak is de held hier vrij succesvol. Hij is de ‘ster van de dag.’

7. De Inwijding (of aarding)

De held word getest. Is hij echt zo dapper en slim? Hij is niet meer zo euforisch als in het begin. Hij moet aarden, zichzelf bewijzen, een beetje inbinden.

8. De crisis (of: de omslag, de beproeving)

De held wordt geconfronteerd met zijn grootste angst. De held moet iets onder ogen zien om verder te komen. Het donkerste moment van het verhaal.

9. De dolk (of de beloning)

Na de crisis viert de held zijn succes, inzicht of verovering.

Maar het is ook een moment waarop de held op zijn schreden terugkeert. Inziet dat hij dingen fout heeft aangepakt. Vaak ontstaat in deze fase een nieuw inzicht.

10. De terugkeer

Nu is het tijd dat de held met de veroverde schat/zijn nieuwe inzicht naar huis terugkeert, maar de weg terug is nog gevaarlijk. Het verhaal krijgt hier tempo en focus.

11. Dood en wederopstanding

De laatste test, de climax van het verhaal. De held bewijst dat hij zijn les geleerd heeft en bereid is een offer te brengen. Een leven-op-dood-moment. Dit kan ook een innerlijke dood zijn, waarbij een overtuiging van de held moet sterven.

12. Het elixer

Het Elixer is de schat, het inzicht, het geluk dat de held veroverd heeft en dat hij deelt met zijn omgeving. De cyclus is rond, de reis is ten einde en een nieuw avontuur ligt te wachten.

Verdieping

Maak zelf een Reis van de Held en schrijf je boek tijdens de schrijfreis Schrijfgenoten.

Of lees voor meer tips deze boeken:

De held met de duizend gezichten van Joseph Campbell

The writer’s journey van Christopher Vogler

Storytelling in 12 stappen van Mieke Bouma

The following two tabs change content below.

Nanda Huneman

Als tiener had ik de vaste overtuiging dat schrijven zweverig was. En ik was al zo’n dromer! Mijn moeder noemde me een ‘luchtfietser’. Daarom leek het mij niet slim om mijn leven aan schrijven te wijden.

Laatste berichten van Nanda Huneman (toon alles)