Boekpromotie: leuren en zeuren of boeien en binden? - Boekschrijven.nl

De magische grens
Enig idee hoeveel exemplaren een auteur gemiddeld verkoopt van zijn boek? 500.
Vraag me niet om het te bewijzen, maar de speurtocht naar de oorsprong van deze stelling heeft me naar het Boekenschap geleid.
(Wil je meer feiten over boeken en boeken uitgeven en verkopen weten, doe dan mijn quizz. De Quizz is aangepast en je krijgt nu de antwoorden direct te zien na beantwoording).

Het zit namelijk zo
Auteurs houden van schrijven. Achter hun pc en in de stilte van hun werkkamer of iets dat daar op lijkt.
Als het boek er eenmaal is wordt er een boekpresentatie gehouden want het verschijnen van een boek is een feestelijke toestand. Het schrijven van een boek is namelijk ook een hele prestatie, die soms meer lijkt op een zware bevalling. Dan is een kraamfeestje wel op zijn plaats.
Met een glas champagne, wat goed gezelschap en een schare enthousiaste familieleden is het schrijversleed al snel vergeten. Natuurlijk zijn ook vrienden, collega’s, de leden van de sportclub en het voltallige koor van de partij.
En een toevallige fan die jou per abuis ooit een keer z’n email adres had gegeven toen je vertelde dat je met een boek bezig was over jouw onderwerp.

Het aanval verkopen op boekpresentaties van debuterende auteurs ligt gemiddeld een stuk onder die 500. Er is uitgerekend dat als je de ‘warme’ kring van mensen om je heen bij elkaar optelt, je rond de 250 exemplaren verkoopt. Die andere 250 zijn over het algemeen mazzel en geluk hebben of een enkele recensie in een lokale of regionale krant.

Ben ik nou niet een beetje erg negatief?
Cijfers zijn feiten waar je niet zoveel aan kunt veranderen. De vraag is dan ook: waar sta je voor en vervolgens waar ga je voor.
Als je boek uitgegeven wordt bij een uitgever doet de uitgever wat er gedaan moet worden: een persbericht gaat de wereld in en het netwerk wordt actief benaderd. In veel gevallen leidt dat tot interviews in de regionale en lokale kranten, wat online media en heel soms landelijke media.
Daarna valt het stil. Uitgevers zijn in de meeste gevallen dan weer druk met het volgende boek dat het licht gaat zien en is de aandacht voor jouw boek verslapt. Dat kun je ze niet verwijten want er moet omzet gemaakt worden en dat doe je door heel veel boeken uit te geven.

Daar ligt dan ook een schone taak voor jou als auteur, want als jij niet de verantwoordelijkheid neemt voor de zichtbaarheid en het uiteindelijke succes van je boek, wie moet het dan doen?

Boekmarketing is een vies woord
Boekmarketing is voor veel auteurs hetzelfde als schaamteloze zelfpromotie en voelen zich als een stofzuigerverkoper die langs de deuren gaat om zijn boek te slijten door z’n voet tussen de deur te zetten en onder zachte dwang iemand te verleiden tot iets wat niet de bedoeling was.
Als je als auteur dat beeld van boekmarketing kunt los laten, schept dat ruimte om anders naar boekpromotie te kijken.

Als auteur heb je een missie
Je hebt een boek geschreven met een doel en je hebt een missie als auteur: je wilt mensen blij maken. Of beter. Gelukkiger, slanker, fitter of juist dikker. Je wilt kennis overdragen, inzichten delen en mensen handvatten aanreiken om zaken op een andere manier aan te pakken. Kortom: je draagt als auteur bij aan het geluk en de ontwikkeling van mensen. In de prive-sfeer of in de zakelijke sfeer. Door jouw boek worden mensen beter. En daardoor draag je bij aan een betere wereld.
Natuurlijk, er zijn ook auteurs die uitsluitend voor zichzelf schrijven omdat het creatieve proces vooral een vorm van zelfexpressie is. En natuurlijk hoef je niet het doel te hebben dat er zoveel mogelijk mensen jouw boek lezen. Maar als je echt iets van je boek ‘wilt maken’ en je wilt dat veel mensen het lezen omdat je er van overtuigd bent dat jouw boek toegevoegde waarde heeft, dan is er maar een die dat ook werkelijk kan realiseren. Jijzelf.

Een hartstochtelijke liefdesrelatie met je lezers
Jij als auteur, hebt je eigen publiek. Maar dat publiek moet wel weten van jouw bestaan om bij je aan te kunnen haken.
Als ze jou dan eenmaal gevonden hebben en ze hebben kennis gemaakt met jou en je boek, willen ze bij je aangehaakt blijven zolang je aandacht aan hen geeft, kennis, inzichten en belevenissen rond je boek deelt en regelmatig met hen communiceert. Dat heeft niets met schaamteloze boekpromotie of leuren en zeuren te maken, maar met boeien en binden. En dat gaat over het aangaan van een relatie die jarenlang kan duren, waardoor elk volgend boek dat je schrijft makkelijker en beter verkoopt dan het vorige. Omdat je schare fans gestaag groeit en groeit. De relatie met je fans is dan ook de navelstreng naar blijvend succes als auteur. En niet alleen maar de Wereld Draait Door.

Zelf aan de slag met dagelijkse kleine acties om je schare fans gestaag te laten groeien?
In de maand augustus kun je met 25% korting toegang krijgen tot een dagelijkse Boekenboosttip in je inbox. 365 dagen lang, elke dat een tip waar je direct mee aan de slag kunt om je schare fans op te bouwen, je boek in het zonnetje te zetten en meer boeken te verkopen. Mijn aanbod geldt alleen voor de lezers en de auteurs van ‘Boekschrijven’. Hier kun je een kijkje nemen

 

The following two tabs change content below.
De enige coach in Nederland voor auteurs van fictie en non fictie die zelf al 21 jaar ondernemer is én zelf 11 boeken heeft gepubliceerd, waaronder een aantal bestsellers en eversellers.