Boek schrijver is een ober

Voor een boekenschrijver is ‘tonen niet noemen’ het eerste gebod. Zo kreeg ik op het toenmalige Colofon in Amsterdam als eerste schrijfopdracht ‘Vis die geen vis is.’ We moesten vis beschrijven zonder het woord ‘vis’ te gebruiken.

Ik beschreef zilveren schubben, partjes citroen het donkere kantwerk van vinnen en werkte me in alle bochten om het V-woord maar niet te gebruiken. Het duurde echter nog een paar jaar voor ik begon te begrijpen wat het schrijversgebod ‘tonen niet noemen’ feitelijk inhoudt.

Vijf zintuigen

Wij mensen nemen de wereld om ons heen waar via onze vijf zintuigen; Een zilte geur, de scherpte van citroen in je mond, de zilverglans van schubben, de gladde natte huid van de vis. Het kletsend geluid van een staart op porselein. Al die gewaarwordingen komen bij ons binnen als losse flarden. Het begrip ‘vis’ is nog niet in ons opgekomen.

Slotsom

Eenmaal in onze hersenen worden al die gewaarwordingen samengevoegd, aangevuld en omgezet tot één coherent beeld. Dat coherente beeld zou je als een soort eindconclusie kunnen zien. De slotsom van al die losstaande waarnemingen en impulsen.

Dat gaat razendsnel. Zo snel zelfs dat we niet eens meer in de gaten hebben dat we het doen. Van al die losse zintuiglijke waarnemingen herinneren we ons alleen nog de eindconclusie. Pas na de eindconclusie zien, horen en proeven we wat ons werd opgediend als vis.

Niet het menu maar de maaltijd

boek schrijver is oberAls schrijver ben je de ober en de chef van je eigen boek. Enkel de dingen noemen is niet genoeg.

Het is dan alsof je je lezer enkel het menu meegeeft en hem vertelt dat hij de kleur, de smaak, de geur en het gevoel er zelf maar bij moet bedenken.

Om je lezer echt binnen de wereld van je verhaal te trekken moet je hem het hele gerecht opdienen.

En zoals je weet eten we niet alleen met onze tong en neus, maar ook met tastzin, onze oren en ogen.

Om je lezer echt alle gewaarwordingen mee te laten beleven, moet je hem de losse zintuiglijke ervaringen voorschotelen zoals ze zich in beginsel aan jou hebben voorgedaan.

Waarnemingsproces omdraaien

Het kan zijn dat je als schrijver moet beginnen bij de eindconclusie: Er moet een vis worden opgediend. Vandaar werk je terug. Als chef moet je die vis als het ware terugfileren tot die eerste losse zintuiglijke flarden. Het vleugje zeelucht, de flits van zilver, de fijn geaderde vinnen. Het doffe oog. Het weke slappe lijf. Het geluid van nat vlees als hij van je vork glipt.

Als goede ober haal je vervolgens het menu van tafel. Pas dan dien je je gerecht op. Met precies genoeg gewaarwordingen om bij te dragen aan een zintuiglijk festijn.

[wave] Meer schrijftips? Vraag de gratis schrijfles aan.

The following two tabs change content below.

Inez Risseeuw

Ik herinner me de eerste keer dat ik echt schreef. De juf had echte inkt in de potjes in onze tafels gegoten. Uit een grote half doorzichtige fles. Het rook een beetje naar zoete medicijnen.

Laatste berichten van Inez Risseeuw (toon alles)