Schrijvers zijn soms geldhoeren

Anais Nin schreef ‘Erotica’ en ‘Kleine vogeltjes’ in opdracht van een verzamelaar. Ze kreeg één dollar per pagina. Welbeschouwd is dat bedrag een lachertje. Zelfs voor die tijd. Zeker omdat je als schrijver weet hoeveel uur er gaat zitten in het produceren van één pagina.

Hoeveel opzetten er de prullenbak in verdwijnen. Hoeveel herschrijvingen eraan vooraf gaan. Hoeveel mislukte zinnen en woorden er toch weer worden doorgestreept. (En dan reken ik nog niet de uren dat je ’s nachts wakker ligt omdat de ideeën rondjes rennen door je hoofd.)

Schrijven is liefde oud papier

Elke weldenkende fietsenmaker of architect rekent gewoon zijn uren. Maar voor schrijvers is dat onbegonnen werk, want hoeveel uren gaan er soms niet vooraf aan één pagina? En hoeveel pagina’s zitten er niet in een boek?

Waarschijnlijk wordt schrijven daarom gemakshalve beschouwd als een zaak van liefde en oud papier.

Schrijvers zijn soms ‘geldhoeren’

schrijvers soms geldhoerenAnais Nin vergeleek het schrijven van haar erotische verhalen in opdracht met het werk van een prostituee, een onderwerp dat haar sowieso fascineerde.

Net als een hoer moest ze haar opdrachtgever ‘pleasen’. Tegelijkertijd moest ze er alert op zijn dat ze haar eigen grenzen bewaakte.

Haar opdrachtgever vroeg om meer seks, maar als schrijver vond ze juist dat de erotiek niet zit in platte seks maar in alles erom heen.

In die zin bleef ze trouw aan zichzelf. Ondanks de druk van haar opdrachtgever.

In opdracht laten ontstaan

Seks en erotiek zijn een van de moeilijkste onderwerpen om over te schrijven.

Juist omdat een tekst pas echt prikkelend wordt als je de seks niet ‘plat op de bek’ beschrijft. Net als bij echte seks vergt dat veel zelfbeheersing. Je moet uit kunnen stellen tot op de grens van wat je lezer nog verdragen kan.

Anais Nin verstond die kunst. Of ze leerde hem tijdens het schrijven. Ze hield er haar twee bekendste bundels aan over, ‘Erotica’ en ‘Kleine vogeltjes’. Ze worden nog steeds gelezen en van tijd tot tijd opnieuw uitgebracht. In die verhalen gaan poëzie en seks hand in hand. Een literaire prestatie die niet tot stand gekomen was zonder de financiële transactie tussen schrijver en opdrachtgever.

Geld daagt je uit

Schrijven voor geld zet je als schrijver misschien onder druk. Maar het is een goed middel om tot productie te komen. Niet zozeer omdat het bedrag een reële compensatie voor het werk inhoudt, maar omdat de opdracht en zijn beperkingen je tot een vorm of inhoud brengen waar je in je eentje nooit toe zou komen. Daarnaast houdt geld meestal een deadline in. Bij tijdgebrek pas je soms noodgrepen toe die je tot de beste ingevingen brengen. Geld daagt je uit om uit je comfortzone te komen.

Geld is aanmoedigingsprijs

Het geld is zelden een redelijke vergoeding. Toch ben ik als schrijver blij als ik een geld krijg voor een tekst of een verhaal. Wat ik schrijf is kennelijk geld waard voor iemand anders. Ik ervaar dat als erkenning van mijn beroep. En ik zet die beloning naar mijn eigen hand.

Ik gebruik het geld als aansporing om aan de slag te gaan. Het is als het kopje koffie dat ik mezelf beloof als ik lekker aan het schrijven ga in een café, of in mijn eigen atelier. Maar het verhaal dat eruit voortkomt is de werkelijke prijs.

 

The following two tabs change content below.

Inez Risseeuw

Ik herinner me de eerste keer dat ik echt schreef. De juf had echte inkt in de potjes in onze tafels gegoten. Uit een grote half doorzichtige fles. Het rook een beetje naar zoete medicijnen.

Laatste berichten van Inez Risseeuw (toon alles)