Schrijven over emoties - Boekschrijven.nl

‘Nee lieverd, je mag geen ijsje,’ zeg ik tegen mijn dochtertje van twee. Ze slaat haar armen over elkaar en zegt: ‘Nou, ik ben moe.’ Ik lach, want ik weet dat ze eigenlijk boos of verdrietig of teleurgesteld bedoelt. Maar die woorden kent ze nog niet. Dus zegt ze moe, of ziek, want ze weet dat dat niet leuk is. En daarna huppelt ze energiek verder.

Het is niet niets. De juiste woorden vinden voor je emoties. Zelfs voor volwassenen met een ruime woordenschat is het niet eenvoudig om je emoties zo te verwoorden dat een ander precies begrijpt wat jij voelt. Hoe doe je dat –  schrijven over emoties?

Woorden zijn abstracties
Wat meestal niet werkt, is om het gevoel direct te benoemen. Ik ben verdrietig. Ik was teleurgesteld. Wanhopig. Woedend. Het zijn praktische woorden om een bepaald gevoel aan te duiden, maar eigenlijk weten wij niet welk gevoel daar nu precies bij hoort.

Mijn dochtertje kent nu de woorden moe en ziek en ze ziet dat wij dat zuchtend, gapend en soms huilend zeggen. Als zij zich niet lekker voelt, noemt ze die woorden.

Maar eigenlijk blijven we dat ons hele leven doen. Alleen hebben we dan meer woorden tot onze beschikking. Dan geven we ons gevoel de naam pijn, frustratie, weemoed, irritatie, liefdesverdriet. Omdat we geleerd hebben dat een bepaald woord bij een bepaalde staat hoort. Maar de woorden op zich zijn leeg, betekenisloos.

Emoties zijn persoonlijk
Want niemand kan jouw irritatie voelen. Niemand weet hoe jij liefdesverdriet ervaart. We denken dat we elkaar snappen, we zijn een beetje overeen gekomen wat we met die woorden bedoelen, in welke situaties we ze gebruiken. Maar het blijven abstracties, stempels, stickers.

Emoties zitten van binnen. Ze zijn hoogstpersoonlijk en onzichtbaar. Zo’n woord als verdriet is eigenlijk te beperkt, te abstract voor onze ongelooflijk complexe, kleurrijke binnenwereld.

Schrijven met je hele lichaam
Woorden ontstaan in ons hoofd, maar emotie is een fysieke ervaring. Daarom helpt het, als we over emoties schrijven, om dat met het hele lichaam te doen. Je gaat terug naar de daadwerkelijke ervaring. Wat voelde je waar in je lichaam? Welke geluiden hoorde je en wat rook je? Een licht tintelend gevoel in je buik. Een hoge piep in je oren. Hitte die door je lijf golft. Een koude huid.

De lezer ervaart nu beter wat jij voelt. Je gebruikt zichtbare beelden, geluiden en geuren die iedereen herkent. Je maakt een abstract woord als ‘pijn’ concreet.

Schrijven in scene
Wat meestal ook niet werkt, is overdrijven. Het was echt verschrikkelijk. Ik was nog nooit zo wanhopig. Zo probeer je een lezer duidelijk te maken hoeveel impact een moment had.

Maar juist door het klein en concreet te houden, maak je iets voelbaar. Door de situatie te schetsen en de handelingen te laten zien.

Beschrijf hoe je op de bank plofte na het ziekenhuisbezoek, hoe je een vork krom boog bij een ruzie, hoe je de ramen opende na de eerste kus. Zonder de scene te ondertitelen met je gevoel. Je laat het beeld zijn werk doen.

Schrijven in metaforen
Via een metafoor over je binnenwereld schrijven, maakt de emotionele lading ook voel- en zichtbaar. In plaats van te schrijven, ik ben down, kan je ook schrijven: vandaag ben ik blauw van binnen, een naar binnen gekeerd blauw, als het keukenkastje van mijn oma vroeger, oud blauw.

Dichter bij je ware gevoel komen
Op deze zintuiglijke, beeldende manier over je emotie schrijven, helpt om je teksten toegankelijk te maken voor een lezer. Maar het doet ook iets met jou als schrijver.

Taal verwijdert ons namelijk vaak van ons gevoel. Als we zeggen dat we verdrietig of boos zijn, sluiten we als het ware een deur naar binnen. Zo heet het en dat is het.

Als we onze ervaringen echter op een creatieve manier verwoorden, openen we die deur weer. We gaan terug naar dat kind dat nog geen concepten en woorden heeft voor al die gevoelens. We worden intiem met ons eigen gevoel.

Jouw taal voor jouw gevoel
Als je als schrijver precies de juiste woorden voor jouw specifieke gevoel hebt gevonden, gebeurt er iets. Je gevoel kan indalen, je kan het een plek geven. Omdat het niet alleen een label heeft gekregen, maar omdat het gevangen is in levende taal die echt bij jouw ervaring past.

Schrijven met afstand
Daarna ontstaat er vaak een frisse afstand tot je eigen gevoel. Waardoor je niet geheel door je gevoel wordt overgenomen tijdens het schrijven. Dat stelt je in staat om je beschrijving nog scherper te maken.

En om te doseren. Om niet die hele emmer aan gevoel op papier uit te storten, maar te kiezen wat je wel en wat je niet vertelt. Zodat je jezelf, en je lezer, heel precies kan raken.

 

The following two tabs change content below.

Nanda Huneman

Als tiener had ik de vaste overtuiging dat schrijven zweverig was. En ik was al zo’n dromer! Mijn moeder noemde me een ‘luchtfietser’. Daarom leek het mij niet slim om mijn leven aan schrijven te wijden.

Laatste berichten van Nanda Huneman (toon alles)