Elk verhaal is in eerste instantie een interpretatie van de werkelijkheid.
Of het nu gaat om de weergave van iets dat echt gebeurde of om een bedacht verhaal.
Het is een klein stukje van de wereld gezien door de bril van de schrijver.
Elke ‘schrijversbril’ wordt gekleurd door eigen ervaringen, herinneringen en emoties. Elk verhaal is daarom een vervorming van de werkelijkheid.
‘Waar gebeurd´zegt dus niets over de geloofwaardigheid van je verhaal.
Eén voorval, eindeloos veel verhalen
Geen twee verhalen zijn hetzelfde, zelfs al beschrijven ze dezelfde ware feiten.
In het boekje Stijloefeningen van Raymond Queneau wordt een woordenwisseling in een tram vanuit verschillende perspectieven naverteld.
Elk nieuw perspectief brengt zijn eigen stijl en zijn eigen verhaal met zich mee.
Stijloefeningen laat prachtig zien hoe totaal verschillende verhaalteksten uit één en hetzelfde onbenullige incident voort kunnen komen.
Het laat ook zien hoe nauw perspectief, stijl en verhaal met elkaar samenhangen. En dat het ‘kale’ verhaal minder doorslaggevend is dan je zou denken.
Fictie raakt de kern
De negerhut van oom Tom van Harriet Beecher-Stowe droeg destijds bij aan het groeiende protest tegen slavernij. Bij fictie gaat het niet om de letterlijke werkelijkheid, maar om de kern van het verhaal. Hierdoor wordt een groter publiek aangesproken dan alleen de mensen die zich in de letterlijke werkelijkheid van het verhaal herkent.
Goede fictie liegt de werkelijkheid bij elkaar en raakt die harder dan kale feiten.
De werkelijkheid liegen
Hugo Claus noemde zichzelf een eerste klas leugenaar.
Zijn roman Het verdriet van België was voor velen een herkenbaar verhaal. Het ontketende woede en schaamte onder de Vlamingen omdat velen zichzelf herkenden in de fictieve familie uit het verhaal.
Het gaat er om de werkelijkheid zo overtuigend mogelijk bij elkaar te liegen.
Perspectief maakt het verhaal
Het doet er dus niet toe of je verhaal waar gebeurd is of niet. Neem gerust een stukje uit de werkelijkheid, maar voel je vrij om de feiten te veranderen of te verdraaien.
Het is vooral je keuze van het perspectief, en hoe je dat perspectief invult, dat doorslaggevend is voor de geloofwaardigheid en de trefzekerheid van je verhaal.
Kies dus een perspectief dat een nieuw licht werpt op bekende zaken. Kies een hoofdpersoon die jou als schrijver ter harte gaat.
Dan heb je in elk geval de hoofdingrediënten voor een verhaal dat mensen raakt.
Inez Risseeuw
Laatste berichten van Inez Risseeuw (toon alles)
- Hoe kies je de beste titel voor jouw boek - 5 augustus 2021
- Het geheim van een goed kinderboek - 21 juni 2021
- Een titel voor je boek - 3 maart 2021
schrijftips, altijd weer fijn om te krijgen.
Hallo Nan,
Graag gedaan en laat maar horen hoe het gaat met je boek,
Groet, Inez Risseeuw
He, ik hou van moderne boeken niet van klassieke ouderwetse boeken dus als je het vraagd welke boek ik het leukste vind dan zijn het manga anime strips of gewoon hele coole boeken zoals het level van een lozer en ook vind ik het leuk om matilda te lezen ik weet dat is wel oud maar wel cool over een meisje die veel van boeken lezen houdt en der ouders geen boeken willen geven en ik wil ook zelf boeken schrijven want ik heb superveel fantasie
Hallo Inez,
Ik ben jaren met schrijven bezig en het vordert niet zo snel, ongeveer 250 blz.Ik heb het al meerdere keren herschreven. Ik werk dagelijks een aantal uren, verdeeld over de dag! ik werk hard en wil het gaan afronden. Geen domme zinsconstructies etc, maar goed voor de dag komen.
Heb je altijd een corrector nodig? Mag hij de aangebrachte correcties van mijn werk in beslag nemen? En ze de zijne noemen?
dank voor je antwoord.
@Denis, Ik hou van verhalen met interpunctie… Haha