Perspectief in je boek: vind de balans - Boekschrijven.nl

Elk verhaal is in eerste instantie een interpretatie van de werkelijkheid.

Of het nu gaat om de weergave van iets dat echt gebeurde of om een bedacht verhaal.

Het is een klein stukje van de wereld gezien door de bril van de schrijver.

Elke ‘schrijversbril’ wordt gekleurd door eigen ervaringen, herinneringen en emoties. Elk verhaal is daarom een vervorming van de werkelijkheid.

‘Waar gebeurd´zegt dus niets over de geloofwaardigheid van je verhaal.

Eén voorval, eindeloos veel verhalen

Decorative Scales of Justice in the CourtroomGeen twee verhalen zijn hetzelfde, zelfs al beschrijven ze dezelfde ware feiten.

In het boekje Stijloefeningen van Raymond Queneau wordt een woordenwisseling in een tram vanuit verschillende perspectieven naverteld.

Elk nieuw perspectief brengt zijn eigen stijl en zijn eigen verhaal met zich mee.

Stijloefeningen laat prachtig zien hoe totaal verschillende verhaalteksten uit één en hetzelfde onbenullige incident voort kunnen komen.

Het laat ook zien hoe nauw perspectief, stijl en verhaal met elkaar samenhangen. En dat het ‘kale’ verhaal minder doorslaggevend is dan je zou denken.

Fictie raakt de kern

De negerhut van oom Tom van Harriet Beecher-Stowe droeg destijds bij aan het groeiende protest tegen slavernij. Bij fictie gaat het niet om de letterlijke werkelijkheid, maar om de kern van het verhaal. Hierdoor wordt een groter publiek aangesproken dan alleen de mensen die zich in de letterlijke werkelijkheid van het verhaal herkent.

Goede fictie liegt de werkelijkheid bij elkaar en raakt die harder dan kale feiten.

De werkelijkheid liegen

Hugo Claus noemde zichzelf een eerste klas leugenaar.

Zijn roman Het verdriet van België was voor velen een herkenbaar verhaal. Het ontketende woede en schaamte onder de Vlamingen omdat velen zichzelf herkenden in de fictieve familie uit het verhaal.

Het gaat er om de werkelijkheid zo overtuigend mogelijk bij elkaar te liegen.

Perspectief maakt het verhaal

Het doet er dus niet toe of je verhaal waar gebeurd is of niet. Neem gerust een stukje uit de werkelijkheid, maar voel je vrij om de feiten te veranderen of te verdraaien.

Het is vooral je keuze van het perspectief, en hoe je dat perspectief invult, dat doorslaggevend is voor de geloofwaardigheid en de trefzekerheid van je verhaal.

Kies dus een perspectief dat een nieuw licht werpt op bekende zaken. Kies een hoofdpersoon die jou als schrijver ter harte gaat.

Dan heb je in elk geval de hoofdingrediënten voor een verhaal dat mensen raakt.

The following two tabs change content below.

Inez Risseeuw

Ik herinner me de eerste keer dat ik echt schreef. De juf had echte inkt in de potjes in onze tafels gegoten. Uit een grote half doorzichtige fles. Het rook een beetje naar zoete medicijnen.

Laatste berichten van Inez Risseeuw (toon alles)