Onzekerheid wordt in een adem genoemd met gebrek aan karakter en doortastendheid. Wie onzeker is, zo denken we, komt minder ver in het leven dan iemand die snel zijn oordeel vormt.
Gevoeligheid, zo denken we, brengt een onvermogen met zich mee om snel en doelmatig te kunnen reageren op de dingen die zich in het dagelijks leven voordoen.
Maar is onzekerheid wel zo’n slechte eigenschap als we denken?
Onzekerheid maakt goede schrijver
Tijdens een van de studiemiddagen op de Schrijversvakschool droeg docent Jos van Hest een verhaal voor van een van zijn cursisten.
‘Omdat ze het zelf niet durft’, zei hij. Hij introduceerde haar met de woorden: ‘Ze is erg onzeker … dus dat kan nog heel wat worden.’ Die zin en met name dat woordje ‘dus’ is me altijd bij gebleven.
Tijdens mijn opleiding aan de kunstacademie kreeg ik zelf een dergelijk twijfelachtige eigenschap toegedicht. In een eindevaluatie schreef mijn tekenleraar dat ik een zeer gevoelige student was.
Ook hier scheen uit de context dat hij dit als een aanbeveling beschouwde. Een voorwaarde zelfs om een goed kunstenaar of schrijver te worden.
Meer ideeën betekent meer uitfilteren
Ik had gevoeligheid en onzekerheid altijd gezien als een teken van onvermogen om vooruit te komen in de wereld. Dus hoe kon het hier dan als zo’n gloedvolle aanbeveling klinken? Ik heb daar lang over nagedacht.
Met een gevoelige creatieve geest sluit niets op voorhand uit. Je laat meer indrukken en ideeën toe en moet dus meer uitfilteren om tot een keuze te komen. Die selectie kost tijd, waardoor je trager tot een slotsom.
Als je daarbij nog een ideaalbeeld hebt van hoe je werk eruit zou moeten zien, dan komt daar nog een portie perfectionisme bij. Allemaal ingrediënten die je extra doen twijfelen aan jezelf en je vermogen je werk tot een goed einde te brengen.
Elke nieuwe schrijfsessie is moedig besluit
In hun boekje ‘Kunst en angst’ leggen de auteurs een direct verband tussen creativiteit en onzekerheid. De bereidheid niet meteen het eerst voor de hand liggende antwoord te omarmen vergt durf.
Het vergt de moed om in een gat te springen waarvan je nog niet weet waar de bodem is. En of die wel bestaat.
Eigenlijk is elke nieuwe schrijfsessie opnieuw een moedig besluit om de lege pagina in te duiken en niet te weten waar je zult eindigen. Of het je wat op zal leveren of niet. Elke schrijver, of hij nou publiceert of niet is daarom een held.Elke dag opnieuw, dat hij schrijft.
Dus als je weer eens aan alles twijfelt, wat je schrijft, wanhoop niet en doe gewoon maar wat. Het enig dat je fout kunt doen is niet schrijven.
Inez Risseeuw
Laatste berichten van Inez Risseeuw (toon alles)
- Hoe kies je de beste titel voor jouw boek - 5 augustus 2021
- Het geheim van een goed kinderboek - 21 juni 2021
- Een titel voor je boek - 3 maart 2021
Ik heb zelf ondervonden dat je je werk echt moet laten rijpen. je moet filteren en kiezen en veranderen.
Ik krijg constant creatieve en andere routes voor mijn verhaal. Waardoor ik weer nieuwe en andere inzichten krijg. En meestal valt alles dan op zijn plek.
door mijn perfectionisme ben ik niet snel klaar en tevreden, daardoor duurt het proces langer omdat ik bij sommige dingen het goede gevoel niet heb. Het filteren geeft een beter resultaat waardoor het verhaal logischer wordt maar wel langer duurt.
gr.
Hallo Jeroen,
Het is heel herkenbaar wat je schrijft, en waar. En wijs van je om het zo voor jezelf uit te leggen.
Soms moet een manuscript ook gewoon een poos liggen.
Ik wens je veel plezier (en wijsheid) met je boek,
Inez Risseeuw
Wie schreef ‘Kunst en angst’ waarnaar je verwijst?
Ik ben blij te horen dat je aan onzekerheid een positieve draai hebt gegeven. Het hangt natuurlijk ook van de context af. Denk maar aan het verkeer. ik heb eens naar de synoniemenlijst gekeken in word en word daar niet vrolijk van. Er staat onduidelijk, onbetrouwbaar, weifelend en zo verder tot wel acht synoniemen. Het enige min of meer positieve woord is gedecideerd, wat dan weer kordaat betekent. Al met al, ben ik blij met je uitleg, Inez.
Beste Inez,
Wat een interessant stuk heb je weer geschreven, heel herkenbaar ook. Je noemt het boek “Kunst en angst”, wie zijn de auteurs? Ik kan het niet direct online vinden.
Hartelijke groet,
Vera
Hallo Vera,
Het boek waar ik over schrijf heet ‘Art and fear’ en is geschreven door Ted Orland en David Bayles.
Veel plezier met schrijven,
Inez Risseeuw
ook ik twijfelt wel eens zeker om dat ik erg veel spel fouten maakt ben wel creatief met schilderen leuk om zo te kunnen zien waar anderen mee zitten
Hoi Willy,
Spelfouten kunnen later altijd nog aan de orde komen. In eerste instantie gaat het erom je verhaal op papier te krijgen. Hoe krakkemikkig ook. Dan heb je tenminste iets om aan te gaan slijpen.
Veel plezier met schilderen en schrijven,
Inez Risseeuw
Kijk, dat biedt nieuwe kansen 🙂
Het gebeurt zo vaak: prachtig verhaal in mijn hoofd, maar zodra ik ga schrijven word ik overvallen door onzekerheid of ik wel genoeg kennis hebt enz. Gewoon doorzetten, dus….
Hallo Minous,
Ja, doorzetten is steeds weer de boodschap. Een boek schrijven is een pad banen waar nog niemand gelopen heeft.
Moed houden dus en verder gaan, want je hebt maar een zekerheid; als je niet schrijft komt je boek zeker niet af.
Inez Risseeuw
Hallo Inez
Ik wil even inhaken op het ‘pad’ dat je noemt in je reactie op Minous.
Ik denk dat elke tekst die je schrijft bewust of onbewust altijd wel iets van jezelf bevat. Als je dit in gedachten houdt is schrijven een fascinerende reis. Dat ‘pad’ kun je dan zien als de weg naar je authentieke Zelf.
Met andere ogen naar je tekst (laten) kijken en er bijvoorbeeld aan de hand van gerichte vragen dieper op in (laten) gaan, leert je veel over jezelf.
Op die manier kan schrijven een vorm van ‘jezelf lezen’ worden en uiteindelijk, onder deskundige begeleiding, in ‘genezend lezen’ resulteren.
Hallo Simone,
Helemaal mee eens, Simone. Schrijven is een grote ontdekkingstocht, door je verhaal en door jezelf.
Ik wens je nog veel schrijfverassingen toe,
Groet, Inez
Ik heb echt een goed idee voor een kinderboek (volgens mij toch), een intrigerend verhaal waar je zelf een heel leuke film/tekenfilm van zou kunnen maken. Ik ben er al 20 keer aan beginnen schrijven, maar een goed idee hebben en er een verhaal van maken zijn toch 2 verschillende dingen.
Beste Corleone,
Het klinkt heel flauw maar je moet gewoon beginnen met de eerste zin die in je opkomt, al klinkt die je nog zo flauw in je oren. Als je later herschrijft verdwijnt die misschien weer. Dat geeft niet.
Begin met de naam van je hoofdpersoon op te schrijven en daarna het eerste werkwoord; … loopt, of … werd wakker.
Succes met het schrijven van je boek!