Media-aandacht?  Pak je vergrootglas! - Boekschrijven.nl

Als je een succes wilt maken van je boek, is media-aandacht noodzakelijk. Er zijn auteurs die een pr-bureau inhuren om media-aandacht voor hen te genereren, maar dat kost ten eerste veel geld. Je bent al snel tussen de 4.000 en 10.000 euro kwijt als je een extern bureau inhuurt.

Ten tweede wil een journalist of een talkshow-host met jou in gesprek en niet met een pr-medewerker. En dat is begrijpelijk: er is één persoon in de wereld die jouw boek het beste kent en dat ben jij, de auteur. En als het goed is ben jij ook de beste ambassadeur van je boek: jouw enthousiasme over je boek is de inspiratiebron voor journalisten waardoor ze een mooi en goed item kunnen maken over het thema van jouw boek.

Wat kun je doen om aandacht te krijgen?

Heb jij je zinnen gezet op een regionaal of lokaal blad waar je een interview in wil omdat je je boek binnenkort lanceert? Dan is het zaak om de charmes en het thema van je boek goed over het voetlicht te brengen.
En zoals bij de meeste boeken, draagt ook jouw boek verschillende thema’s in zich: je boek is een verzameling van thema’s, vragen, dilemma’s, vaardigheden of wetenswaardigheden.  In boekenland noemen we dat ‘haakjes’.

Haakjes zijn de onderwerpen, aandachtstrekkers, opvallende zaken en gebeurtenissen waar je een groter verhaal aan op kunt hangen. Er zitten in een boek grote haakjes maar ook kleine haakjes: bijvoorbeeld een dame met rood haar (die misschien geen hoofdrol speelt in het boek), die behoorlijk gepest werd op school. Ze speelt geen hoofdrol, maar is een figurant. Dat wil niet zeggen dat ze geen zaken van enig gewicht beleeft in het boek. Zeker als het binnenkort de Nationale dag tegen het pesten is, of als de zoveelste ‘Roodharigen-dag’ gehouden wordt.

Als je non-fictie auteur bent, dan schrijf je over een bepaald thema. Een thema heeft verschillende facetten met eigen vragen, problemen en dus ook oplossingen. Als je een klein haakje (sub-thema, vraag of probleem) uit je boek eruit pakt, dat onder een vergrootglas legt en allerlei vragen en dillema’s rond dat kleine haakje bedenkt, wordt het vanzelf een groot haakje waar je een goed verhaal om heen kunt houden.

Dan wordt jouw boek interessant voor journalisten om daar een mooi artikel over te schrijven of een interview met jou over te maken.

Waarom het hebben van verschillenden haakjes belangrijk is als je media aandacht wilt
Hoe meer haakjes je kunt bedenken, hoe meer journalisten jij kunt benaderen met je verschillende haakjes.

1. Journalisten willen graag een primeur. Of in ieder geval een onderwerp dat nog niet helemaal ‘kapotgeschreven’ is.  Je kunt een journalist dus makkelijker een ‘verse haak’ bieden als je meerdere haakjes weg te geven hebt.
2. Elk medium heeft z’n eigen voorkeursonderwerpen. Vrouwonline van de Telegraaf doet vooral vrouwen-items op het gebied van lifestyle, wonen, mode en relaties. De Volkskrant is een krant die veel aan cultuur en literatuur doet.

Verschillende haakjes kunnen dan ook aansluiten bij verschillende media kanalen terwijl het wel over hetzelfde boek gaat.

Gratis online masterclass Free Publicity voor auteurs op 9 oktober
Wil je weten hoe je Free publicity krijgt voor je boek? Op 9 oktober organiseer ik met een media expert en journalist een gratis online masterclass over Free Publicity voor auteurs.  Je hebt alleen een internet verbinding nodig op je pc of laptop om mee te kunnen doen. Je kunt dus lekker vanuit je luie stoel deze masterclass volgen. Aanvang 20.00 uur.
Als je om wat voor reden niet mee kunt doen, kun je je toch aanmelden. Het webinar wordt opgenomen en je krijgt de link van de opname toegestuurd zodat je het terug kunt kijken op het moment dat het jou past.  Hier kun je je aanmelden

Onderwerpen die aan bod komen zijn onder andere:

  • Hoe kom je met de juiste journalisten in contact?
  • Wat maakt jouw boek nieuwswaardig?
  • Hoe vind je de juiste toon of voice waardoor journalisten interesse in jou en je boek krijgen?
  • Wat kun je verwachten van Free Publicity?
  • Hoe kun je maximaal ‘profiteren’ van deze media aandacht?
  • Hoe onderhoud je een respectvolle relatie met journalisten waardoor zij je aandacht geven als je die nodig hebt?

Hier kun je meer informatie krijgen en je aanmelden

Doe je mee?
Ik spreek je graag.

 

The following two tabs change content below.
De enige coach in Nederland voor auteurs van fictie en non fictie die zelf al 21 jaar ondernemer is én zelf 11 boeken heeft gepubliceerd, waaronder een aantal bestsellers en eversellers.