In elke boekenwurm een schrijver - Boekschrijven.nl

Een vakantie zonder goed boek is als een badpak zonder water.

Daarom begin ik in het voorjaar al met het verzamelen van mijn vakantiestapel. Bij het inpakken van mijn koffer hoef ik dan alleen nog maar de lekkerste boeken uit te kiezen.

Dit jaar is mijn stapel veelbelovend; ‘Uitgeworteld’ van Čičovačky, ‘The signature of all things’ van Elizabeth Gilbert, ‘De Thibaults’ van du Gard, ‘het Franse testament’ van Andrei Makine, ‘Schrijversdagboek’ van Virginia Woolf …

Bij het proeflezen om tot de beste drie te komen kon ik niet stoppen met lezen in ‘The signature of all things’ zodat ik nu nog een shortlist van twee titels over heb; ‘Preparation for the next life’ van Atticus Lish en  ‘A question of integrity’ van Susan Howatch.

Naar bed met wolfshond
In bijna alle blogs tot nu toe heb je tips van ons gekregen hoe je beter, makkelijker of spannender kunt schrijven. Maar we schrijven zelden over het belang van lezen.

Want lang voor ik een schrijver werd was ik een lezer.

Ik herinner me tot in detail hoe ik samen met mijn broertje in bed lag terwijl mijn vader ons voorlas uit ‘Kazan de wolfshond’. Dat genot van warm onder de dekens liggen en mijn vaders stem die werelden opriep in mijn hoofd met donkere wouden, ijs, huilende wolven, trappers en indianen, heeft een schrijver van mij gemaakt.

Lezen = schrijven
Lezen (en voorgelezen worden) lijkt eigenlijk veel meer op schrijven dan je in eerste instantie zou denken.

In beide gevallen verplaats je je in de hoofdpersoon. Je projecteert de beelden van het verhaal op het scherm in je hoofd. Je vraagt je af hoe het verder moet met de hoofdpersoon. Wat een onverwachte ontwikkeling voor consequenties zal hebben voor het verhaal, enzovoort.

Kortom, bij lezen en schrijven komen dezelfde vaardigheden kijken. Je oefent je beeldend vermogen. Je toetst wat er beschreven wordt aan wat je zelf ervaren hebt of geloofwaardig vindt. Je maakt kennis met alle manieren waarop schrijvers de dingen beschrijven, hun personages introduceren, hun verhalen opbouwen.

Wereld tussen twee kaften
Toen ik zelf kon lezen ontdekte ik dat ik hetzelfde effect ook in mijn eentje kon bereiken. Dat er binnen elke boekomslag werelden konden liggen waar je in kunt wegzakken, verdwalen en weer thuiskomen. Ik leerde mezelf te verplaatsen in de meest uiteenlopende personages en kreeg toegang tot werelden die normaal voor mij gesloten zouden blijven.

Kunst afkijken
Ik ontdekte de verschillende manieren waarop een boek kan beginnen, en eindigen. Hoe de spanning van een verhaal toe- en afneemt naarmate er langzamer of sneller wordt verteld. Ik leerde wat een schrijver allemaal kan uithalen om effect te bereiken, wat wel werkt voor mij en wat niet. Kortom, lezen heeft me geleerd wat je allemaal kunt doen als schrijver om je verhaal over te brengen op de lezer.

Gratis boeken
Op het moment liggen de boeken letterlijk voor het oprapen. In cafés, stations, buurthuizen of bibliotheken; overal staan tegenwoordig rijen gratis mee te nemen boeken.

Dus in tegenstelling tot de schrijver uit mijn vorige blog ‘Plagiaat als schrijfoefening’ hoeft geld geen belemmering meer te zijn.

Bovendien zijn er allerlei aps om e-boeken te downloaden.

Dus neem in plaats van je extra paar schoenen een paar boeken of je smartphone mee op vakantie.

Leesoefening voor de vakantie
Zoek drie boeken die je aantrekken of waar je over hebt gelezen of gehoord.

Lees allereerst elk boek, gewoon als een lezer met rode oortjes, om te weten wat er gebeurt en hoe het af gaat lopen, maar zet wel een streep langs de stukken die je bijzonder mooi vond om te lezen. Of noteer de paginanummers van de mooiste fragmenten.

Kies het mooiste boek en kijk naar wat je vooral aanspreekt in het boek.

Misschien houd je erg van een ik-verteller. Of spreekt de wereld waarin het verhaal zich afspeelt je vooral aan. Misschien houd je van het soort hoofdpersonage. Of van de manier waarop de schrijver de dingen beschrijft. Misschien vind je het begin erg spannend maar valt dat later tegen. Misschien houd je van de korte zinnen. Of juist de lange. Misschien vind je de dialogen spannend.

Lees je aangestreepte fragmenten nog eens na en pluis ze uit tot je precies ziet hoe de schrijver het heeft gedaan.

Vraag jezelf steeds weer af waarmee de schrijver dat effect bereikt heeft.

En maak aantekeningen van de dingen die je ook zo zou kunnen doen.

Lees je suf, lees je rijk, lees je een weg naar je eigen verhaal.

 

The following two tabs change content below.

Inez Risseeuw

Ik herinner me de eerste keer dat ik echt schreef. De juf had echte inkt in de potjes in onze tafels gegoten. Uit een grote half doorzichtige fles. Het rook een beetje naar zoete medicijnen.