Dus, je wilt je eigen boek schrijven. Je hebt de verhaallijnen, de personages en het thema ongeveer in je hoofd zitten. Maar het komt er niet uit – want je weet niet waar je moet beginnen. Dit is een bekend schrijfprobleem.
Ik raad schrijvers meestal aan om eerst de ‘gewone wereld’ van je hoofdpersonage(s) in kaart te brengen. Als je op papier zet wat jouw hoofdpersonage mist, drijft, kent en niet kent, heb je een logisch beginpunt van jouw boek.
Door onderstaande vragen te beantwoorden, krijg je een helder beeld van het beginpunt van jouw eigen boek.
1. Hoe ziet de gewone wereld van jouw held er uit?
Wat doet jouw held in zijn dagelijkse leven? Waar woont hij? Welk werk? Welke vrienden, wat eet hij, hoe ziet hij er uit? Al deze informatie hoeft niet per se in je boek te komen, maar als schrijver moet je dit weten. Je moet het startpunt van je personage kennen.
Deze ‘gewone wereld’ is op het eerste gezicht vaak vredig en in balans.
2. Wat is het gemis in de gewone wereld?
Maar deze vrede is vaak oppervlakkig, want daaronder schuilt altijd een gemis. Er mist een ouder, een geliefde, een baan, voldoening, avontuur of erkenning. Of misschien is deze gewone wereld ongelijk verdeeld en kan de held dat niet verkroppen.
Dit gemis is essentieel. Want als de gewone wereld van de held perfect zou zijn, dan is er immers niets om over te schrijven. Het gemis is het zaadje van een nieuw avontuur.
3. Wat is de blinde vlek van je held?
Dit gemis hoeft niet per se in de buitenwereld te zitten, het kan ook in de held zelf zitten. Zelfs zonder dat hij het zelf doorheeft. Een held kan ingekakt zijn, arrogant, afgesloten, onzeker of overmoedig.
Als je de blinde vlek weet van een held, dan weet je wat hij te leren heeft in jouw verhaal. Als je dat weet, kan je richting aanbrengen aan je verhaal. Dan weet je waar je de nadruk op moet leggen.
Veel verhalen gaan er over hoe een held ‘ heel’ wordt – dus is het goed om te weten wat er in het begin mist. Zo bepaal je welke oproep jouw held moet krijgen om echt iets te leren.
4. Wat is het geheime verlangen van je held?
Naast een gewone wereld, een gemis en een blinde vlek, heeft een held ook vaak een geheim verlangen. Dit verlangen is net zo belangrijk om het verhaal in gang te zetten.
Natuurlijk is dit verlangen vaak gekoppeld aan het gemis. De op het eerste gezicht tevreden echtgenote, mist avontuur en verlangt stiekem naar een minnaar. De slager, die zijn werk prima doet, mist diepgang, en schrijft ’s nachts stiekem gedichten.
Wat is het geheime verlangen van jouw personage? Dat verlangen kan natuurlijk in meerdere of mindere mate geheim zijn. Maar hoe geheimer, hoe spannender.
5. Wat is de oproep tot avontuur?
En dan gebeurt er iets wat het verhaal in gang zet. Waardoor de gewone wereld opeens niet meer zo gewoon is. Waardoor de oppervlakkige harmonie wordt verbroken, waardoor de held wordt aangespoord om het anders te doen. Hij wordt ontslagen, hij krijgt een burn-out of hij wordt verleid door een spannende vrouw.
Deze oproep kan ook van binnen komen. De held heeft er genoeg van om maar te doen alsof hij het met iedereen eens is en besluit zijn mening te uiten, met alle gevolgen van dien.
De oproep is bijna altijd gekoppeld aan het gemis van de held. Een onzekere held krijgt een oproep waarbij hij uitgedaagd wordt om heldhaftig te zijn. De gesloten held om iets te delen, de perfectionistische held om iets los te laten.
Vind jouw startpunt
Als je begint met het schrijven van je eigen boek, is het goed om een tijdje stil te staan bij deze vragen. Zo krijg je beter grip op je personage en het thema van je verhaal.
Het betekent niet dat je in het begin alle details van je verhaal moet kennen, en dat je daarna niets meer mag veranderen. Nee, een boek is een organisch geheel. Het hoeft niet te betekenen dat dit startpunt van jouw verhaal ook daadwerkelijk het begin van je uiteindelijke boek wordt. Dat kan je later nog veranderen.
Maar het in kaart brengen van de gewone wereld, zorgt dat je niet in het wilde weg gaat schrijven. Als je jezelf aan het begin de vraag ‘waar gaat dit verhaal nu echt over?’ stelt, leg je een bodem voor je eigen boek.
Nanda Huneman
Laatste berichten van Nanda Huneman (toon alles)
- Leren schrijven doe je zo! - 8 september 2021
- Begin je boek met een proloog - 9 oktober 2020
- Schrijf een pakkend begin van jouw boek - 27 augustus 2020
Hele fijne tip! Ik heb vaak te veel ideeën in mijn hoofd die moeilijk naar buiten op het papier terecht komen. Alles even in een soort hokjes zetten werkt erg goed en het schrijven gaat bij mij vervolgens als vanzelf!
Liefs,
*buigbuig* Dank je, Nanda! Precies wat ik nodig heb om mijn personages eens van die keukentafel te laten opstaan en de wereld in te sturen.
Dank je wel Nanda, je commentaar komt als geroepen! Ik sta in feite op het punt om het verhaal te gaan schrijven en had inderdaad het gewone leven al als uitgangspunt. Nu nog even goed aanscherpen wat de hoofdpersoon daadwerkelijke mist. Dank je wel. Je hebt me goed op weg geholpen!
Goeie tips! Gelukkig kon ik alle vragen beantwoorden!!!
Hi Evelien en Sigrid,
Fijn dat jullie iets aan mijn tips hebben.
Laat die personages maar tot leven komen!
Groet, Nanda
ik ben nog jong maar dankzij jouw hulp kan ik verder met mijn boek de Blauwe Pegasus
Ik heb al een hele tijd een verhaal in mijn hoofd, dat is begonnen toen ik twee tv serie’s ben gaan kijken. Mijn zus zei dat ik het zo vertelde alsof het waar was en dat het ook was gebeurt en dat ik dat eens moet opschrijven.
Maar nu weet ik niet hoe ik moet beginnen.
Heb je Tips???
Zoek ook eens op Heldenreis. Veel boeken EN (grote) films zijn op dit principe gebaseerd. Bijvoorbeeld Lord of the Rings. Dit principe geeft een aardig schema weer hoe je een verhaal op kan bouwen.