Tijdens een cursus scenarioschrijven ging er een wereld voor me open.
Scenarioschrijven is een heel andere tak van sport dan het schrijven van een roman.
Allereerst is een scenario een afgeleid product, de bewerking van een verhaal dat al bestaat. En het ziet eruit als een toneelstuk met veel direct weergegeven dialogen en slechts korte aanwijzingen over de plaats van handeling, de aanwezige personen en hun handeling.
Het hele verhaal moet blijken uit wat er gezegd wordt of gedaan, want het moet omgezet kunnen worden in beeld of geluid.
Geen beschrijvingen in een scenario
In een roman beschrijf je misschien in detail de stof van de bank waarop je hoofdpersoon zit.
De sfeer van de huiskamer.
Of het uiterlijk van zijn vriendin.
Maar beschrijvingen van omgeving of iemands uiterlijk, horen niet thuis in een scenario.
De regisseur is een schrijver zonder pen, hij wil de beelden zelf bepalen. ‘Maai dus het gras niet voor zijn voeten weg’ waarschuwde de scenariodocent.
Geen innerlijke dialogen
Als schrijver maak je snel gebruik van de innerlijke monoloog. Het is een manier om je personage gedachten toe te dichten en, als schrijver, tegelijk je eigen informatie kwijt te kunnen aan je lezer.
Maar innerlijke monologen zijn moeilijk weer te geven in een beeld of geluid. Tenzij de regisseur kiest voor een zogenaamde ‘voice over’, een stem die commentaar geeft tijdens de film. Maar dat komt gauw kunstmatig over en de meeste regisseurs grijpen daar niet graag op terug.
Goede plot
Een goede film staat of valt met een goede verhaallijn of plot, zo leerde ik. Verandert de hoofdpersoon tijdens het verhaal? Voltrekt die verandering zich op een verrassende en geloofwaardige manier? En wordt die ontwikkeling niet door teveel bijzaken doorkruist?
Voor een goede plot heb je dus een hoofdpersoon nodig die zich niet zomaar laat weerhouden. Een personage met een sterk en concreet verlangen en een paar geduchte struikelblokken op zijn weg.
Mooie plaatsen
Daarnaast is de wereld waarin je verhaal zich afspeelt, bepalend voor de beelden in een eventuele film. Een verhaal dat zich afspeelt in een fertiliteitkliniek zal eerder opzienbarender beeldmateriaal opleveren dan een verhaal dat zich in een huiskamer voltrekt.
Niet voor niets zijn er zoveel ziekenhuisseries of politiefilms. Het zijn omgevingen waar het leven zich in verhevigde vorm afspeelt. Maar ook een smidse, een glasblazersatelier of een boerderij leveren mooie plaatjes op.
Kale verhaallijn
Sommige boeken worden gedragen door de mooie bespiegelingen of de stijl waarin het boek geschreven is. Maar hoe vertaal je gedachten of schrijfstijl in beeld of geluid?
Voor een film gaat het om de kale verhaallijn, ontdaan van alle beschrijvingen, bespiegelingen en innerlijke dialogen, tot enkel de concreet waarneembare gebeurtenissen overblijven. Denk dus alle beschrijvingen, alle bespiegelingen en innerlijke dialogen weg uit je boek.
Filmisch materiaal
Wat houd je over? Zichtbare omstandigheden die tot de verbeelding spreken? Een geloofwaardig personage met markante trekken? Een verhaallijn met veel handeling die de lezer onherroepelijk voortstuwt naar het eind?
Als dat zo is, heb je een boek met genoeg filmisch materiaal. En misschien heb je dan een boek dat erom vraagt verfilmd te worden.
Inez Risseeuw
Laatste berichten van Inez Risseeuw (toon alles)
- Hoe kies je de beste titel voor jouw boek - 5 augustus 2021
- Het geheim van een goed kinderboek - 21 juni 2021
- Een titel voor je boek - 3 maart 2021
Dit is echt interessant. Dank je wel dat je voor zulk leuk leesvoer zorgt! Van mijn boek ‘Senta’s bruidsvlucht’ wordt gezegd dat het filmisch geschreven is. Maar ik snapte het niet. Nu wel een beetje 😉
volgens je bovenstaande uitleg zie ik dat ik mijn boek, de titel: de wonderen die ik heb mogen beleven, goed heb geschreven om het ware verhaal te kunnen verfilmen. Dank voor je uitleg.
Toen ik begin dit jaar mijn boek ‘Joske & Marie’ liet corrigeren was het eerste commentaar dat ik kreeg: Dat zou een mooie film zijn!
Mijn vraag: maar hoe begin je daar aan, waar kun je met je boek terecht?
Ik begrijp het niet zo goed,als mijn verhaal over een bepalde stoornis gaat hoe kan ik die beschreven in een scenario?
en al zijn deze stoornis al beschreven hoe zichtbaar kunnen die gemaakt worden of naar voren worden gebracht?
Dank-u !
Beste Meriem,
Je kunt een bepaalde stoornis zichtbaar maken door het gedrag te beschrijven dat daarbij hoort. Bijvoorbeeld, iemand die blind is doet veel met aanraken en luisteren. En hij houdt misschien zijn hoofd schuin als hij scherp luistert.
Kijk dus of je de gedragingen kunt typeren die bij de stoornis horen die je uit probeert te beelden,
Ik wens je veel plezier met schrijven,
Groet, Inez Risseeuw
Mooi geschreven, dank je wel!
Over mijn boek ‘Sukkel’ zeggen mensen heel vaak dat ik zo ‘beeldend’ schryf, maar doe dat niet bewust..
Er zijn films die ik kan wel de duizendste keer weer zien. Dat zijn de films ‘die niet eindigen’. Wat maakt de films zo bijzonder; behalve het verhaallijn? In mijn geval: de dialogen b) camerawerk c) sfeer. Ik houd van pittige dialogen vol sarcasme en humor. Een goed voorbeeld kan men vinden in ‘The Marathon Man’ (met Dustin Hofman) waarin een oude zure man heeft haast, en is kwaad op de garagehouder die tegen hem zegt dat hij een afspraak moet maken. Hij vraagt vol giftig cynisme: What is this? Are you a doctor? Later komt de scène waarin deze man een race houdt, in de straten van Manhatten, met een oude Duitser. De twee schelden op elkaar en samen gaan ze in vlammen op. Het tweede voorbeeld is de film ‘Rain Man’ met Tom Cruise en Dustin Hofman als de autistische broer. Vooral vond ik leuk de scène waarin Tom Cruise wordt zo kwaad, dat hij de onderbroek van zijn broer uit de wagen gooit. Sfeer en pittige dialogen zijn ook te vinden in de klassieker ‘Casablanca’ en ‘The Devil were Prada’. In de laatst genoemde film is de sfeer zo bedrukkend dat ik zelfs misselijk van werd. Het herinnerde mij aan de hedendaagse sfeer op de arbeidsvloer.
Hallo Roni,
Schrijf eens zo’n dialoog van de werkvloer op zoals jij je die herinnert en probeer die dan eens zo bondig en stekelig mogelijk te maken. Kijk wat dat je oplevert voor een verhaal,
Veel plezier met schrijven,
Inez
Omdat ik bezig ben met het idee voor een nieuwe Nederlandse televisieserie, en mijn korte verhalen daarvoor moet vertalen, begin ik net bekend te raken met het fenomeen ‘scenarioschrijven’. En hoewel je in een roman meer gelegenheid hebt om gedachten en gevoelens te omschrijven, ben ik naast schrijver ook filmliefhebber. En omdat een televisie- of filmproductie nog meer staat of valt met goede dialogen dan een roman, wil ik me verder bekwamen in de techniek van het dialoog-schrijven.
na acht keer herschrijven, ben ik nog niet tevreden en denk anderen ook niet. Het is de vorm waarover ik struikel.
ik hoop dat mijn 19 januari in eigen beheer uitgekomen boek ooit verfilmd wordt, maar ik vrees/vermoed dat dat een droom blijft. het boek heet “Hoe Miriam is gekomen tot wie ze nu is na vijf maanden ziekbed.” ik heb er ook een gelijknamige Facebook pagina voor gemaakt
dag Inez,
Hoe vind je iemand die je boek wil verfilmen? Een producent is dat denk ik?
Dank voor je antwoord,
Groet,
Jochum
Hallo Jochum,
Daar heb ik geen verstand van. Misschien dat iemand anders op de site deze vraag voor je kan beantwoorden. Het enige wat ik gehoord heb is dat de VPRO nog wel eens geinteresseerd is in scenario’s van beginners. Maar dan moet je het wel eerst geschreven hebben. Als je je scenario nog af moet maken, staar je dan nog niet blind op een mogelijke verfilming.
Is het een scenario dat je evt. zelf kunt verfilmen en op Youtube zetten?
Ik wens je veel inspiratie toe,
Inez Risseeuw
wanneer word een boek verfilmd?
Beste Fiber,
Dat kan ik zo geen antwoord op geven. Dat ligt helemaal aan de filmmaker, of zijn financierders. Het is allereerst belangrijk dat jij het boek schrijft dat je wilt schrijven.
Schrijf ze!
Inez Risseeuw
Hallo Inez,
Hoe kan ik mijn boek verfilmd krijgen? De titel luidt:
“GEVAARLIJK SPEL BIJ DE WAALBRUG” IN W.O.II
Uitgever is: Boekscout te Soest. ISBN: 978-90-8834-658-3
Graag Uw reactie, waar ik contacten kan leggen.
Het boek is geschreven. Licht erotisch/ van hetero naar lesbisch/ gevoelens voelen die je voorheen niet voelde.