Boek uitgeven in eigen beheer? Gewoon doen!

Wil jij je boek in eigen beheer uitgeven? Goed idee. Het is een prachtige kans om je boek op een persoonlijke manier in de wereld te zetten. Houd er wel rekening mee dat het veel meer inzet van je vraagt dan publiceren bij een reguliere uitgeverij. Zo draag je actief bij aan de PR van je boek.

Het helpt als je het uitgeven als een verlengstuk van het schrijven zelf ziet. Want ook uitgeven is een creatief proces. Je wordt continu uitgedaagd om jezelf creatief te verwoorden. Hieronder vier richtlijnen om de uitgave van je boek zo succesvol, soepel en creatief mogelijk te laten verlopen.

1. Zet professionals in

Uitgeverijen in eigen beheer zijn er om je boek uit te geven. Niet om je inhoudelijke of schrijf technische adviezen te geven. Dat is misschien wel het grootste nadeel van een boek uitgeven in eigen beheer.

Elke schrijver heeft feedback nodig. Daarom is het slim om zelf een redacteur te regelen. Door bijvoorbeeld een schrijfcoach in te schakelen, die je tips en richting kan geven.

Na lang schrijven word je namelijk woordblind. Je ziet niet meer of je jezelf herhaalt, of je spanningsboog nog klopt. Dat is een natuurlijk verschijnsel. Iets waar je met je neus bovenop zit, kan je niet helder zien.

Dat geldt ook voor de spelling en de stijl. Het is de bedoeling dat je je manuscript foutloos inlevert. Een uitgeverij is slechts bereid om een klein aantal fouten te corrigeren. Door een corrector je manuscript op consequent taalgebruik te laten checken, zal je werk behoorlijk opfrissen.

Vaak moet je ook je eigen voorkant ontwerpen. Een professionele fotograaf of vormgever kan je hierbij helpen. De voorkant van je boek is uiteindelijk je belangrijkste PR.

2. Zet je eigen netwerk in

Het is helaas niet zo, nu je je eigen boek eenmaal hebt geschreven en uitgegeven, dat je achter over kan leunen in je stoel om te wachten totdat de royalty’s binnen rollen.

Een uitgeverij in eigen beheer is niet erg actief op het gebied van PR. Zij vragen om jouw actieve bijdrage.

Ook ik zette bij de uitgave van mijn boek mijn hele netwerk in. Ik mailde vrienden, vrienden van vrienden, vrouwenorganisaties en iedereen die ook maar iets met India te maken had. Zo heb ik uiteindelijk honderden e-mail adressen verzameld van mensen die serieus in mijn boek geïnteresseerd waren.

Doe er alles aan om je boek, nog voordat het er is, aan te kondigen. Je kan wellicht niet de markt veroveren met je eigen boek, maar wel je eigen markt creëren.

3. Zet je creativiteit in

Nu je boek er eenmaal is, begint het echte werk. De uitgeverij zorgt er voor dat je geregistreerd staat bij het Centraal Boekhuis, dat je een isbn nummer krijgt en dat je boek verkocht wordt via verschillende (internet-) boekhandels. Maar ze versturen geen exemplaren naar de pers en verzorgen ook geen presentatie. Dat is aan jou.

Wees daar creatief in. Kies een publieke locatie en een slimme datum om je boek te presenteren. Probeer een zo groot mogelijk publiek te bereiken, niet alleen je vrienden. Maak reclame, zet advertenties. Dit is het moment om je boek in de wereld te zetten. Na twee jaar is je boek oud nieuws, nu is het hot. Maak gebruik van dat momentum.

4. Zet niet te hoog in

Het is slim om exemplaren naar de pers te versturen. Maar verwacht niet dat de Volkskrant een hele pagina aan jouw debuut gaat wijden. Zij krijgen stapels boeken per dag binnen. Richt je voornamelijk op media die een link hebben met het onderwerp van je boek. Ook lokale media zijn vaak geïnteresseerd.

Dit werkt ook zo bij de boekhandels. Waarschijnlijk zullen de grote ketens je boek niet gaan verkopen. Je kan het beste contact opnemen met gespecialiseerde en lokale boekhandels. Ga er niet vanuit dat ze je boek uit zichzelf zullen bestellen.

Wees daarnaast creatief in de verkoop van je boek. Denk buiten de kaders. Ga naar een reisbeurs, een historische markt, een conferentie die aansluit bij jouw thema. Beweeg je buiten de boekenwereld.

Creatief uitgeven

Het boek dat je uitgeeft is geen af product. Door een unieke manier van verkopen en presenteren, voeg je waarde aan je boek toe. Niet alleen schrijvend zet je je eigen stijl neer, dat doe je ook als je naar buiten treedt.

Schrijven beperkt zich niet tot tikken, nadenken, je achter een bureau verschuilen. Je bent ook schrijver als je netwerkt, op de markt staat en een interview geeft. Schrijver is een uitermate veelzijdig beroep!

The following two tabs change content below.

Nanda Huneman

Als tiener had ik de vaste overtuiging dat schrijven zweverig was. En ik was al zo’n dromer! Mijn moeder noemde me een ‘luchtfietser’. Daarom leek het mij niet slim om mijn leven aan schrijven te wijden.