Net als in een componist met een muziekstuk doet, moet je zorgen dat je verhaal afwisselend is. Je kunt afwisselen in het tempo waarin je de gebeurtenissen elkaar laat opvolgen. Of je schakelt tussen gesproken tekst (dialogen) en beschrijvingen. Wat je daaraan hebt?...
Toen ik begon met mijn roman Pooldrift, had ik duidelijk in mijn hoofd welk onderwerp ik wilde behandelen. Het boek zou gaan over een jongen, Krijn, die ernaar verlangt te moeten vechten voor zijn bestaan. Hij zou zijn bevoorrechte positie als rijke westerling...
De meeste schrijvers debuteren met een boek dat over henzelf gaat. Logisch: over je eigen leven weet je het meest. En als je ergens drama kunt ontdekken, dan is het daar wel in. Maar dat gemak heeft ook een keerzijde. Als mensen zich herkennen in je boek Als je...
Voorbereiden moet. En dan heb ik het niet alleen over de research die je moet doen over je onderwerp. En ik bedoel ook niet per se dat je een verhaallijn en een beschrijving van de personages klaar moet hebben voordat je begint. Hoewel dat overigens best handig is om...
Ken je dat? Je bent toe aan de sleutelscène van je eigen boek, de beslissende gebeurtenis waar alles om draait. Je begint te tikken. Maar elke zin die je opschrijft, schrap je meteen weer. Je krijgt het niet op het papier. Wat is er aan de hand? Grote kans dat de...