De allereerste zin die je op je computer intikt; het belang ervan kun je nauwelijks overschatten. Dat is niet alleen omdat de eerste zin de lezer nieuwsgierig moet maken naar je verhaal. Of omdat je een redacteur van een uitgeverij ermee verleidt om verder te lezen....
Je verhaal is een huis. En wie erin rondlopen zijn je personages. Ze komen elkaar tegen op het balkon, in de keuken en op zolder. Soms gaat er een naar buiten, die een tijdje later weer voor de deur staat. Het huis behoort toe aan je hoofdpersoon. Zij is degene om wie...
Er zijn boekenkasten vol geschreven met schrijfoefeningen. Tel daarbij op de talloze schrijfdocenten die voor elke les nieuwe opdrachten bedenken. En dan natuurlijk nog de mensen die een schrijfoefening voor zichzelf verzinnen om hun schrijfsessie aan te slingeren....
Toen ik anderhalf jaar geleden begon aan mijn roman Pooldrift, die onlangs is uitgekomen, had ik nog weinig concrete plannen. Natuurlijk, ik wist wie de hoofdpersoon moest worden en er doolde een aantal nevenpersonages in mijn hoofd. Ik had de locatie, Tenerife, waar...
Dialogen geven je scènes snelheid. Het is alsof je even een dot gas geeft in de bocht. Althans, als je het goed doet. Om te zorgen dat jij bij de gasgevers gaat horen, geef ik je vijf tips die je daarbij helpen. Ten eerste: ‘Ja, want, en, dus, maar…’ Hele bladzijdes...