Boekrecensies. Wat kan een beginnende schrijver ermee?

Het komt vaak zo overtuigend over. De commentaren en kritiek die literatuur recensenten uitoefenen op uitgekomen boeken. Ze hebben de macht om een mogelijk lezerspubliek af te schrikken van het lezen van je boek. Of ze zorgen ervoor dat mensen speciaal voor jouw boek naar de boekhandel gaan.

Maar kun je er als beginnende schrijver ook iets van leren? Helpen boekrecensies je ook om een beter boek te schrijven? Om je schrijftechniek aan te scherpen?

Boekrecensies: hoop vage termen

boekrecensies voor schrijversIn positieve recensies kun je termen tegenkomen als ‘levensecht’,’ overtuigend’, ‘origineel’, ‘boeiend’, ‘met veel vaart geschreven’.

Romans worden beoordeeld met ‘informatief’, ‘diepgang’, ‘gedurfd’. De stijl van een schrijver wordt ‘sterk’ of ‘amusant’ genoemd.

Daarnaast kom je tekortkomingen vooral tegen in bewoordingen als: ‘geen fijnschilder’, uitglijders’, ‘niet feilloos’, ‘onvoldoende vlees en bloed’, of ‘geforceerd’ of ‘te ingewikkeld geconstrueerd’.

Maar wat wordt er precies met die termen bedoeld? Is het thema interessant? Is de schrijfstijl spannend? Zijn er teveel hoofdstukken? Worden er teveel perspectieven gebruikt? Is het verhaal realistisch? En waar zit ‘m dat dan in?

Literair inzicht of modegril?

In hoeverre baseren literatuurcritici zich op bepaalde criteria? En zijn die criteria ook ergens terug te vinden? In hoeverre zijn literatuurkritieken een spel, onderhevig aan modegrillen en politieke correctheid?

Is het is het niet gek dat een invloedrijk oordeel als de boekrecensie, vaak uitgedrukt wordt in termen waarvan niemand precies weet wat ze betekenen?

En kun je als schrijver conclusies trekken uit boekrecensies om ze vervolgens toe te passen bij het schrijven van je eigen boek?

Boekrecensies zijn er niet voor de schrijver

Het slechte nieuws is dat recensies niet voor de schrijver geschreven zijn, en evenmin voor de lezer die precies wil weten waarom hij het ene boek wel zou moeten kopen en het andere niet. Recensies berusten op een mengsel van verschillende drijfveren en argumenten. Marketing, actualiteit, nieuwswaarde, strijd om zendtijd en literaire kwaliteit zijn daarvan de belangrijkste. En daarbij geldt: een slechte boekrecensie is beter dan geen recensie.

Originaliteit en oorspronkelijkheid

Voor jou als beginnende schrijver is eigenlijk maar één criterium van belang: Hoe belangrijk is voor jou het verhaal dat je schrijft? En doe je dat vanuit je aller-aller- allereigenste ervaringen en met je aller- aller- allereigenste taal, desnoods met woorden die nog niet bestonden? Als je dat doet heb de meeste hierboven genoemde termen wel ondervangen. Lees ze maar na.

Daarbij hoef je niet op zoek te gaan naar een verhaal dat nooit eerder werd verteld. Dat verhaal bestaat niet.

[wave] Meer schrijftips? Vraag de gratis schrijfles aan.

The following two tabs change content below.

Inez Risseeuw

Ik herinner me de eerste keer dat ik echt schreef. De juf had echte inkt in de potjes in onze tafels gegoten. Uit een grote half doorzichtige fles. Het rook een beetje naar zoete medicijnen.

Laatste berichten van Inez Risseeuw (toon alles)