Achter elke succesvolle auteur zit een succesformule: de ABC- formule - Boekschrijven.nl

De A van AANTREKKEN
Als je een succes van je boek wilt maken, heb je als auteur in de eerste instantie maar één ding te doen naast het schrijven van je boek: potentiële lezers aantrekken. En daar moet je mee beginnen ruim voordat je boek verschijnt.

Aantrekken?
Aantrekken betekent in de context van je boek: potentiële lezers bereiken en hen verleiden zich bij jou aan te sluiten en hun contactgegevens aan jou door te geven in ruil voor een kennismaking met je schrijfwerk. Je e-mailadres in ruil voor een stuk van je tekst.

Waarom Aantrekken belangrijk is: reden nummer 1
Aantrekken betekent dus letterlijk dat er een lijntje tussen jou en je potentiele lezers tot stand komt, nog voordat je boek gepubliceerd is. De eerste reden waarom het aantrekken van potentiele lezers op de manier belangrijk is, is omdat jij de regie kunt voeren over de communicatie. En dat kan je met social media niet. Waarom dat zo is, leg ik uit in een webinar dat ik op 21 november geef.

Waarom Aantrekken belangrijk is: reden nummer 2
Naar buiten treden, mensen aantrekken die geïnteresseerd zijn in jouw boek, of dat kunnen raken is op z’n minst zo belangrijk als het schrijven van je boek zelf. Tenminste, als je aan meer mensen je boek wilt verkopen dan aan je directe familie, de buren, collega’s en de leden van je sportclub.

Waarom Aantrekken belangrijk is: reden nummer 3
De derde reden waarom Aantrekken zo belangrijk is, is dat mensen nooit zomaar een boek van een auteur kopen die ze niet kennen. Ze moeten je dus eerst leren kennen. En ze moeten kunnen beoordelen of jouw boek hen aanspreekt en je manier van schrijven.
Daar komen ze niet achter als jij achter je pc blijft zitten en je blind staart op de perfectionering van je laatste hoofdstuk.

Waarom Aantrekken zo belangrijk is: reden nummer 4
‘Vroeger’ of BI (Before Internet) hadden mensen 7 contactmomenten met een product, dienst of boek nodig om er ‘een gevoel’ bij te krijgen en uiteindelijk tot de koop over te gaan.

Door de komst van internet is het koopgedrag van mensen ingrijpend veranderd. Dat geldt niet alleen voor wasmachines, auto’s, schoenen en magnetrons. Dat geldt ook voor boeken.

Volgens de laatste berichten van marketingexperts, heeft de gemiddelde consument tegenwoordig 20 contactmomenten nodig voordat ze de koopbeslissing neemt.

Dat geldt dus ook voor jouw boek. Wil je gegarandeerde zekerheid dat jouw boek verkoopt aan mensen die nog nooit eerder iets bij je gekocht hebben, moet je hen eerst de kans geven om je te leren kennen.

Waarom Aantrekken zo belangrijk is: reden nummer 5
Als je boek verschijnt, en je wilt je boek echt lanceren, heb je andere mensen nodig die je daarbij helpen. Bij een geslaagde boeklancering zijn een hoop mensen betrokken. Jij. En je fans, je potentiële fans, bloggers, vloggers, recensenten en journalisten. En met al die mensen moet je een relatie hebben opgebouwd voordat je boeklancering een feit is. Zodat ze, op het moment suprême, precies gaan doen wat de bedoeling is: in de benen gaan om lawaai over jouw boek, op het juiste moment en op de juiste plekken maken.

Mijn volgende artikel gaat over de B van de ABC formule: ‘Binden’

En… op 21 november geef ik een webinar: meer boeken verkopen met de ABC formule, waar je al je vragen kunt stellen. Het webinar is van 19.30 tot 20.30 uur. Je kunt je hier aanmelden. Als je niet kunt deelnemen, dan kun je het altijd terug zien met de terugkijk link.

 

 

The following two tabs change content below.
De enige coach in Nederland voor auteurs van fictie en non fictie die zelf al 21 jaar ondernemer is én zelf 11 boeken heeft gepubliceerd, waaronder een aantal bestsellers en eversellers.