10 huis-, tuin- en keukentips om je boek onder de aandacht van je potentiële lezers te brengen die je direct kunt uitvoeren - Boekschrijven.nl

De meeste auteurs denken bij boekmarketing aan hele ‘grote’ dingen zoals:

  • aan tafel komen bij de Wereld Draait Door
  • een interview in de NRC
  • gevraagd worden als spreker bij een congres
  • uitgenodigd worden voor de Nacht van de Poezie
  • het Management boek van het jaar worden
  • genomineerd worden voor de ex- Libris prijs

Dat zijn allemaal grote doelen. En natuurlijk is het leuk als dat gebeurt. Maar de kans is klein, zeker als debuterend auteur.

Beter is om te starten met de kleine dingen die dicht bij huis zijn om buzz rond je boek te genereren. Dan is de volgende stap, lokale en regionale publiciteit generen een logisch vervolg. En heb je dan eenmaal media aandacht van de lokale of regionale pers gehad, dan kun je dat gebruiken in de communicatie met de landelijke pers. Het feit dat je lokale en/ of regionale media aandacht hebt gehad, maakt je namelijk interessant voor de landelijke pers.
Lokale en regionale media – aandacht zijn dus een opstapje naar het ‘grote’ werk.
Het voorwerk voor het krijgen van lokale en regionale aandacht is door jezelf en je boek op een ‘kleine manier’ zichtbaar te maken. Naast de mensen die op deze manier kennis nemen van je boek, is het ook mogelijk dat je ‘opgepikt’ wordt door een journalist van een lokale of regionale krant.

Ik heb een aantal tips voor je op een rijtje gezet die je direct kunt uitvoeren, bijdragen aan je zichtbaarheid en op een hele vriendelijke manier jouw boek onder de aandacht brengt van je gesprekspartners en de mensen met wie je via e-mail communiceert.

  1. Zet in je e-mailhandtekening de aankondiging dat je boek binnenkort verschijnt. Zet er een link bij naar je website waar mensen alvast een 1e hoofdstuk kunnen downloaden. Daarmee bouw je aan je emaillijst en kun je een groot aantal mensen informeren tegen de tijd dat je boek daadwerkelijk verschijnt. Als je de cover al klaar hebt, kun je deze ook opnemen in je emailhandtekening.
  2. Maak een visitekaartje met op de ene kant de cover van je boek, de verschijningsdatum en je website. Zet op de andere kant je naam en je contactgegevens.
  3. Leg je visitekaartje bij de lokale supermarkten en alle andere plekken waarvan je denkt dat je potentiele lezers komen.
  4. Ga naar je lokale bibliotheek en vraag of je je visitekaartje op de balie mag leggen en vraag of je je boekpresentatie mag houden als je boek verschijnt.
  5. Ga naar je lokale boekhandel en vraag of je je visitekaartje neer mag leggen. Zeker als je boek verkrijgbaar is bij het CB is het voor een lokale boekhandel interessant om jouw boek in het assortiment op te nemen.
  6. Zorg dat je altijd je visitekaartje bij je hebt. Als je met mensen in gesprek bent en ze zijn geïnteresseerd in je boek, kun je je visitekaartje overhandigen. Vraag wel om het emailadres van je gesprekspartner zodat je hem of haar kunt toevoegen aan je emaillijst.
  7. Maak een poster bij Vista print en hang deze op je raam aan de straatkant. Elke voorbijganger kan dan lezen dat je boek binnenkort verschijnt. Zet je website adres erop en laat weten dat daar een gratis hoofdstuk gedownload kan worden als ze hun emailadres achter laten.
  8. Vraag vrienden of familie of ze ook een poster op hun raam willen hangen.
  9. Vraag dat ook bij de crèche, de school van je kinderen en bij je werk. Een poster ophangen in de kantine is ook een prima idee.
  10. Vraag bij de bibliotheek of je daar ook een poster mag ophangen.

Wil je leren hoe je gratis publiciteit voor je boek genereert en in de lokale, regionale en wellicht ook in de landelijke krant en radio komen?
Meld je dan aan voor het gratis webinar ‘Free Publicity voor auteurs’ dat ik samen met Nicky Corts geef op 9 oktober om 20.00 uur aanstaande. Dit is voor dit jaar de enige keer dat we dit webinar geven. Mocht je niet kunnen deelnemen, dan kun je het webinar terugkijken op het moment dat het jou uitkomt. Je moet je dan wel aanmelden.

Hier kun je je aanmelden.

 

The following two tabs change content below.
De enige coach in Nederland voor auteurs van fictie en non fictie die zelf al 21 jaar ondernemer is én zelf 11 boeken heeft gepubliceerd, waaronder een aantal bestsellers en eversellers.