Schrijvers interview Sylvia Beugelsdijk

Schrijfster Sylvia BeugelsdijkSchrijfster van Passie en Piemelbloemen.  Boek over de preutse Ietje en Lis die elkaar leren kennen op een van de erotische huisparty’s die Lis organiseert.

Wat doe je naast het schrijven van boeken?
Ik ben echtgenote van Bas en moeder van Bram (10 jaar). Ik werk 20 uur op een PR-afdeling van een regionaal opleidingscentrum. Daarnaast schrijf ik columns/blogs en redigeer ik andermans werk.

SCHRIJFDROOM

Wilde je altijd al schrijfster worden?
Ik had vóór februari 2010 nog nooit iets gedaan op schrijfgebied. Als ik terugdenk aan mijn middelbare schoolperiode had ik zelfs een bloedhekel aan opstellen schrijven. Maar dat was dan ook verplichte kost en die onderwerpen die ze voor je uitkozen waren nu niet bepaald de leukste om over te schrijven.

Gedichten schreef ik in die tijd wel veel, vooral voor jongens op wie ik verliefd was. En dat waren er nogal wat! Maar het niveau van de gedichten oversteeg nooit Als één regendruppel zegt: Ik hou van jou. Dan weet ik dat het de hele dag regenen zou. Misschien verklaart dit ook waarom ze het niet met me ‘aan’ wilden.

In februari 2010 heb ik Ilse Annegarn leren kennen, zij vroeg me haar roman Matroesjka te redigeren. Ik onderging in die periode mijn allerlaatste IVF-poging (voor een tweede kindje), die grandioos mislukte en Ilse heeft me hierbij enorm gesteund.

Er ontstond naast de zakelijke relatie ook een vriendschap tussen ons. Door de mails die ik haar stuurde, zag Ilse dat ik ook humoristisch kon schrijven. Zij bracht me op het idee om eens aan een wedstrijd mee te doen. Op die manier ben ik begonnen met schrijven. Ik heb toen aan een paar wedstrijden meegedaan en op 16 augustus 2010 zijn we begonnen aan onze gezamenlijke roman, Passie & Piemelbloemen.

Dus ik schrijf pas twee jaar en heb tot nu toe nog geen cursus of workshop gevolgd. Ik heb zelfs geen boek met tips en tricks van A t/m Z gelezen. Maar ik ben er wel van overtuigd dat ik iets in die richting moet gaan ondernemen. Zeker nu ik aan het schrijven van een tweede boek ben begonnen. Het is handig meer theoretische kennis over schrijven te krijgen.

Wie zijn jouw 3 favoriete schrijvers?

  • Nicholas Sparks. Zijn boeken zijn mooi beeldend (maar absoluut niet té) en zo romantisch. Daar hou ik van.
  • René Appel. Ik ben de laatste tijd meer van hem gaan lezen. Zijn schrijfstijl bevalt me erg goed. Zo zou ik ook wel willen schrijven.
  • Linda de Mol. De humor in haar columns vind ik erg vermakelijk. Ze beschrijft herkenbare situaties op een heerlijke manier.

Hoe heeft schrijven jouw leven veranderd?
Het is fantastisch om te schrijven, iets aan het papier toe te vertrouwen en dat zo mooi mogelijk proberen te doen. Ik kan vaak niet wachten totdat ik achter mijn laptop zit om een situatie of een gedachte neer te ‘pennen’.

Daarnaast heeft het schrijven me ook in een heel andere richting ‘geduwd’ en hierdoor heeft mijn leven als het ware een nieuwe invulling gekregen. Ik wilde een tweede kindje, dat is het helaas niet geworden, maar bij mij is wel de passie voor het schrijven en een heus boek ‘geboren’, waardoor de wens om een tweede keer moeder te worden eigenlijk helemaal niet meer bestaat. Dit had ik tot twee jaar geleden absoluut niet voor mogelijk gehouden.

SCHRIJFPROCES

Wat is volgens jou de kunst van het schrijven?
De lezer moet geboeid blijven van begin tot het einde van een verhaal of boek. De eerste zinnen en alinea’s moeten je het verhaal intrekken. Ik haak als lezer soms al af bij de eerste bladzijde.

Bovendien moet je bij het redigeren ook flink durven schrappen. Het verhaal wordt hierdoor beter.

Hoe heb jij het schrijversvak geleerd?
Ik ben gewoon begonnen, zeg maar. En natuurlijk heb ik tips gekregen van Ilse.

Hoe onderscheid jij je van andere schrijvers?
Ik probeer altijd met veel humor dingen te benaderen, ook in wat ik schrijf. Lezers geven als feedback dat mijn schrijfstijl vlot is en heerlijk weg leest.

Schrijf jij literatuur of lectuur?
Ik schrijf lectuur en hoop met hetgene dat ik schrijf zoveel mogelijk mensen te bereiken. Als ze het dan ook nog waarderen, is dat helemaal mooi!

Schrijf jij met de lezer (doelgroep) in je achterhoofd?
Ik denk weleens aan hoe de lezer zal reageren of hoe de lezer iets leest of interpreteert. Maar dat is niet mijn uitgangspunt. Je kunt je hierin namelijk ook behoorlijk vergissen, want bij Passie & Piemelbloemen hadden we zelf een doelgroep in ons hoofd, maar nu blijkt dat het ook gelezen wordt door mensen uit andere doelgroepen.

Hoe kies je het genre waarin je schrijft?
Hier denk ik helemaal niet over na. Het ontstaat.

Hoe kom jij aan ideeën voor je boeken?
In bed, op de bank, op het toilet, in het zwembad, tijdens een film, in de sauna, op het werk, tijdens het strijken, in de ziekenhuiswachtkamer. Waar eigenlijk niet?

Hoe bewaar en verwerk je deze ideeën?
Ik zet soms wat steekwoorden in mijn telefoon. Ik krabbel de ideeën of hele uitgewerkte zinnen met een bijna onleesbaar handschrift in een ieniemienie boekje dat ik altijd in mijn tas heb.

En voor ’s avonds en ’s nachts heb ik een schrijfblok op mijn nachtkastje liggen, voor het geval dat… En als ik de luxe heb van een PC of laptop in de buurt, dan ben ik er de eerste niet tijd meer achter weg te slaan.

Is de eerste zin van een nieuw te schrijven boek belangrijk?
Ik denk dat de eerste alinea erg belangrijk is. Niet per se de eerste zin. Tijdens het schrijven is het begin absoluut nog niet belangrijk, want er wordt toch nog veel geschrapt en herschreven.

Kun je eens uitleggen wat volgens jou ‘show, don’t tell’ betekent?
Niet omschrijven, maar laten zien. Als je bijvoorbeeld iemand beschrijft die verliefd is, dan schrijf je niet: zij is verliefd, maar zij komt niet uit haar woorden, denkt alleen maar aan hem, krijgt geen hap meer door haar keel… Dat vind ik best lastig, als ik eerlijk ben. Je grijpt vaak naar logische woorden of omschrijvingen, terwijl ‘het beeld’ natuurlijk veel mooier is.

Moet een verhaal een plot hebben?
Ik denk het wel. Het is de kapstok van een goed verhaal.

Wat is een spanningsboog en hoe verwerk je die in je verhaal?
Je kunt spanning op meer manieren interpreteren. In Passie & Piemelbloemen heb je spanning omtrent liefde, nieuw leven, ziekte, overspel.

Tijdens het redigeren zijn we samen met de uitgeefster tot de conclusie gekomen dat we sommige dingen of mensen meer naar voren in het verhaal moesten halen, om de lezer meer te betrekken bij het verhaal en dus ook een bepaalde spanning op te bouwen. Die leuke man die ongeveer halverwege op de proppen komt, hebben we bijvoorbeeld al een keer aan het begin ten tonele laten verschijnen, omdat dit bij de lezer de alarmbellen laat rinkelen: Hmmm… zal ze misschien in het verloop van het verhaal iets met hem krijgen?

Een heel logisch iets, maar als je voor het eerst een boek schrijft heb je daar geen oog voor. Bij een tweede zal ik hier zeker rekening mee houden.

Moeten de historische feiten kloppen in een verhaal?
Als je feiten in je boek verwerkt, moeten die zeker kloppen.

Hoe bepaal je of je in de verleden of huidige tijd schrijft?
Ik neig meer naar de tegenwoordige tijd.

Is humor noodzakelijk?
Ikzelf vind humor heel belangrijk. Dus ik zeg hierop volmondig ja. Maar in welke mate hangt natuurlijk af van het genre.

Is erotiek noodzakelijk?
In Passie & Piemelbloemen heb ik de kans gecreëerd om in de huid van Lis te kruipen. Zij is seksshopeigenaresse, consulente op erotische party’s en sekspsychologe. Het kopen en gebruiken van een vibrator, haar vurige overspel, de vreemde wensen van klanten in haar winkel, het komt allemaal aan bod. Ik heb me dan ook helemaal kunnen uitleven.

Maar Ilse en ik hadden beiden wel één regel: we moesten het hele boek hardop kunnen voorlezen, dus het moest leuk blijven en zeker niet te plat.

Hoe verzin je een personage – hoe kies je een naam voor dit personage?
Als ik weet waarover ik wil schrijven, verzin ik daar ter plekke personen en namen bij. Ik heb dit nu bij mijn nieuwe boek schematisch opgezet, zodat ik me niet kan vergissen in de loop van het verhaal.

Zo schrijf ik dus op een paar vellen papier alle namen van de personages, geboortedata, kleur haren, kleur ogen, postuur en andere bijzonderheden.

Moet je altijd het uiterlijk van een personage beschrijven?
Een paar elementen kun je noemen, maar dat is niet noodzakelijk. De lezer zal zichzelf een beeld vormen van de personages.

Hoe geef je ieder personage een eigen stem?
Als je de personages heel verschillende karakters geeft, dan krijgen ze eigenlijk automatisch hun eigen stem.

Hoe ga je om met schrijven, schrappen en herschrijven?
Ik schrap en herschrijf tijdens en erna. Maar ik neem me voor om meer te schrijven en achteraf pas te herschrijven of schrappen, want anders heb ik kans dat ik niet aan nieuwe stukken toekom…

Gebruik jij tijdens het schrijven de juiste interpuncties?
Ja, daar ben ik punctueel in!

Welke boek over schrijven moet een beginnende schrijver zeker lezen?
Ik heb nu twee boeken thuis die ik zeker wil lezen. ‘Schrijven vanuit je hart’ en ‘Lust in je leven door schrijven’.

MINDSET

Hoe breng jij jezelf in de juiste stemming om te gaan schrijven?
Wat ik nodig heb is een rustige, opgeruimde omgeving en een niet ‘te vol’ hoofd. Ik wil zeker geen radio aan of mensen om me heen, dat leidt alleen maar af.

Zijn inspiratie en creativiteit iets waarop je wacht of afdwingt?
Ik wacht erop. Ik heb genoeg andere dingen te doen, want het schrijven is geen moeten, gelukkig! Tenzij ik natuurlijk een deadline heb, dan ga ik ervoor zitten en dan komt de inspiratie wel.

Wat doe jij als je vastloopt, als je te maken krijgt met het schrijversblok?
Niet forceren. Het document afsluiten en iets heel anders gaan doen. Vroeg of laat valt dan alles op z’n plek in m’n hoofd en ga ik weer verder. En dat kan ook ’s avonds heel laat zijn.

Welke angsten heb jij moeten overwinnen?
Ik schrijf nog niet zo lang en daarnaast ben ik wat verlegen van aard. Dus ik heb zeker angsten moeten overwinnen om anderen mijn werk te laten lezen. Maar nu ik eenmaal over dat punt heen ben, vind ik het al veel minder eng. En is het juist kicken als mensen het leuk of goed vinden!

Welke fouten heb jij gemaakt? Wat heb je van deze fouten geleerd?
Te snel denken dat iets goed is. Meestal als ik een tijdje later (en dat kan al na een uur zijn) weer naar de tekst kijk, zie ik opeens allemaal dingen die veel beter kunnen.

Maak je afspraken met familie en vrienden als je schrijft, zodat je niet gestoord kan worden?
Ik probeer te schrijven op momenten dat mijn gezinsleden werken of op school zijn. Maar dat lukt lang niet altijd. Dat is best lastig. Ze vinden al snel dat ik te veel achter mijn laptop doorbreng.

Maar soms is het een must dat ik me terugtrek en dan maak ik zeker afspraken. Bijvoorbeeld met onze zoon: ik ga nu twee uur schrijven, dan ga ik daarna dit en dat met je ondernemen.

Hoe ga jij om met kritiek van bekenden (familie) en onbekenden (recensies)?
Ik pik uit de kritiek datgene wat ik eruit wil pikken en probeer ervan te leren.

Is geld verdienen een belangrijke motivatie om te schrijven?
Het is zeker geen motivatie. Ik blijf ook wel schrijven als ik er niets mee zou verdienen. Maar eerlijk is eerlijk als mijn bankrekening er rooskleuriger uit zou gaan zien door het schrijven, is dat natuurlijk wel lekker…

5 GOUDEN SCHRIJFTIPS

Welke 5 gouden schrijftips zou je beginnende schrijvers willen meegeven?

  1. Schrijftip: Lees je werk/manuscript zelf grondig door, liefst hardop en ben kritisch.
  2. Schrijftip: Laat anderen ook kritisch meelezen. Zij zien weer andere dingen dan jijzelf.
  3. Schrijftip: Leg jezelf geen druk op. Al kost het je tien jaar om het boek te schrijven.
  4. Schrijftip: Laat de moed niet zakken.
  5. Schrijftip: Schrijf omdat je het leuk vindt en niet omdat je een bestseller wilt schrijven.

Passie en piemelbloemen - boek

Bestel Passie en Piemelbloemen door Sylvia Beugelsdijk

The following two tabs change content below.

Sanne Visch

Wij geloven dat iedereen een verhaal heeft, net als jij. En dat ook jouw verhaal het waard is om op te schrijven. Bij Boekschrijven.nl helpen we je met alle liefde bij het verwezenlijken van jouw schrijfdroom.

Laatste berichten van Sanne Visch (toon alles)