Hoe je kritische stem helpt bij herschrijven - Boekschrijven.nl

Bij het schrijven van een boek zijn er twee fasen die je doorloopt. Die fasen kunnen door elkaar lopen, maar moeten wel duidelijk van elkaar onderscheiden worden.

In de eerste fase schrijf je allereerst voor jezelf, om lekker op stoom te komen. En om te ontdekken waar je verhaal over moet gaan, wie je hoofdpersoon is en wat hem of haar moet overkomen. De tekst die je schrijft is nog allereerst voor jezelf bedoeld om erachter te komen wat je in wezen wilt vertellen met je verhaal.

Luister naar je kritische stem

Losschrijffase

Nu zijn er al heel wat artikelen geschreven over de eerste fase van het schrijven. In die fase is het de kunst de kritische stemmen in je hoofd te negeren. Je laat ze voor wat ze zijn en gaat niet met ze in discussie. Je let nog niet op mooie zinnen, spelling of grammatica.

Het belangrijkste is dat je al schrijvend voor jezelf ontdekt waar je verhaal over gaat. Bij Boekschrijven.nl noemen we dat de losschrijffase. We leggen daar zoveel nadruk op omdat (beginnende) schrijvers vaak stuk lopen op hun eigen zelfkritiek, nog voor ze begonnen zijn.

Herschrijffase

Vroeg of laat komt er een punt waarop je je verhaal in grote lijnen weet. Op dat moment breekt de tweede fase, de herschrijffase, aan en begin je aan een tekstversie te schrijven die voor je lezer is bestemd.  En die tekst moet wel aan allerlei eisen gaan voldoen. Hierbij komen die kritische stemmen, die je in de eerste fase leerde negeren, wél van pas.

Kritische stemmen op het juiste moment

Met de kritische opmerkingen die in je hoofd hebben geklonken, neem je je allereerste ruwe tekst opnieuw onder de loep. Je maakt nu dus gebruik van die kritische stem. Hij helpt je om jezelf allerlei kritische vragen te stellen: Is dit wel spannend? Is mijn hoofdpersonage wel interessant genoeg? Is mijn verhaallijn wel te volgen voor de lezer? En zo zijn er waarschijnlijk nog wel honderd kritische vragen te bedenken.

Vervolgens kun je jouw kritische stemmen ook om raad vragen om deze vragen te beantwoorden. Maar… voor je de hulp van de stemmen inschakelt, moet je ze wel eerst wat goede manieren bijbrengen.

Eerst inhoudelijk

Allereerst moet je wat orde aanbrengen in het soort vragen en in de volgorde waarin je ze stelt. Bij het herzien en herschrijven van je tekst werk je het beste van de grote lijn naar het kleine detail. Dat bespaart je een hoop onnodig werk.

Je begint allereerst met de kritische vragen die gaan over de inhoud van je verhaal: Is de drijfveer van mijn hoofdpersoon K wel sterk genoeg? Waarom gaat K eigenlijk naar zijn tante? Is het wel geloofwaardig wat K hier doet? Is de afloop wel verrassend?

Dan vorm en structuur

Als je de inhoud min of meer op orde en naar je zin hebt, zijn de kritische vragen over vorm en structuur aan de beurt: Moet dit fragment wel zo uitgebreid? Moet dit fragment niet naar het eind? Is de hoofdstukindeling logisch en helpt hij bij het begrijpen van het verhaal? Zijn de overgangen tussen de hoofdstukken wel effectief?

Stijl pas aan het eind

Pas helemaal aan het eind komen de kritische vragen over stijl en zinsbouw aan bod: Is dit wel spannend om te lezen? Lopen mijn zinnen wel goed? Is dit beeld niet wat overdreven? Is de taal niet eentonig? Gebruik ik hier het goede woord? Zijn mijn zinnen niet te ‘hak op de takkerig’?

Veel van onze eerste kritische stemmen gaan juist over stijl. En dat terwijl ze pas helemaal aan het eind van het schrijfproces thuis horen. Want wat heb je aan een perfect geschreven fragment als je daarna besluit dat je het moet schrappen? Of als je door je innerlijke stijlcriticus zo ontmoedigd raakt dat  je verhaal niet eens op papier verschijnt?

Heb jij je kritische stem al onder controle? Stelt hij op tijd de juiste vragen of moet je hem nog manieren bijleren?

The following two tabs change content below.

Inez Risseeuw

Ik herinner me de eerste keer dat ik echt schreef. De juf had echte inkt in de potjes in onze tafels gegoten. Uit een grote half doorzichtige fles. Het rook een beetje naar zoete medicijnen.

Laatste berichten van Inez Risseeuw (toon alles)