Ontdek het startpunt van jouw boek - Boekschrijven.nl

Dus, je wilt je eigen boek schrijven. Je hebt de verhaallijnen, de personages en het thema ongeveer in je hoofd zitten. Maar het komt er niet uit – want je weet niet waar je moet beginnen. Dit is een bekend schrijfprobleem.

Ik raad schrijvers meestal aan om eerst de ‘gewone wereld’ van je hoofdpersonage(s) in kaart te brengen. Als je op papier zet wat jouw hoofdpersonage mist, drijft, kent en niet kent, heb je een logisch beginpunt van jouw boek.

Door onderstaande vragen te beantwoorden, krijg je een helder beeld van het beginpunt van jouw eigen boek.

 1. Hoe ziet de gewone wereld van jouw held er uit?

Wat doet jouw held in zijn dagelijkse leven? Waar woont hij? Welk werk? Welke vrienden, wat eet hij, hoe ziet hij er uit? Al deze informatie hoeft niet per se in je  boek te komen, maar als schrijver moet je dit weten.  Je moet het startpunt van je personage kennen.

Deze ‘gewone wereld’ is op het eerste gezicht vaak vredig en in balans.

2. Wat is het gemis in de gewone wereld?

Maar deze vrede is vaak oppervlakkig, want daaronder schuilt altijd een gemis. Er mist een ouder, een geliefde, een baan, voldoening, avontuur of erkenning.  Of misschien is deze gewone wereld ongelijk verdeeld en kan de held dat niet verkroppen.

Dit gemis is essentieel. Want als de gewone wereld van de held perfect zou zijn, dan is er immers niets om over te schrijven. Het gemis is het zaadje van een nieuw avontuur.

3. Wat is de blinde vlek van je held?

hoe begin boekDit gemis hoeft niet per se in de buitenwereld te zitten, het kan ook in de held zelf zitten. Zelfs zonder dat hij het zelf doorheeft. Een held kan ingekakt zijn, arrogant, afgesloten, onzeker of overmoedig.

Als je de blinde vlek weet van een held, dan weet je wat hij te leren heeft in jouw verhaal. Als je dat weet, kan je richting aanbrengen aan je verhaal. Dan weet je waar je de nadruk op moet leggen.

Veel verhalen gaan er over hoe een held ‘ heel’ wordt – dus is het goed om te weten wat er in het begin mist. Zo bepaal je welke oproep jouw held moet krijgen om echt iets te leren.

4. Wat is het geheime verlangen van je held?

Naast een gewone wereld, een gemis en een blinde vlek, heeft een held ook vaak een geheim verlangen.  Dit verlangen is net zo belangrijk om het verhaal in gang te zetten.

Natuurlijk is dit verlangen vaak gekoppeld aan het gemis. De op het eerste gezicht tevreden echtgenote, mist avontuur en verlangt stiekem naar een minnaar. De slager, die zijn werk prima doet, mist diepgang, en schrijft ’s nachts stiekem gedichten.

Wat is het geheime verlangen van jouw personage? Dat verlangen kan natuurlijk in meerdere of mindere mate geheim zijn. Maar hoe geheimer, hoe spannender.

5. Wat is de oproep tot avontuur?

En dan gebeurt er iets wat het verhaal in gang zet. Waardoor de gewone wereld opeens niet meer zo gewoon is. Waardoor de oppervlakkige harmonie wordt verbroken, waardoor de held wordt aangespoord om het anders te doen. Hij wordt ontslagen, hij krijgt een burn-out of hij wordt verleid door een spannende vrouw.

Deze oproep kan ook van binnen komen. De held heeft er genoeg van om maar te doen alsof hij het met iedereen eens is en besluit zijn mening te uiten, met alle gevolgen van dien.

De oproep is bijna altijd gekoppeld aan het gemis van de held. Een onzekere held krijgt een oproep waarbij hij uitgedaagd wordt om heldhaftig te zijn. De gesloten held om iets te delen, de perfectionistische held om iets los te laten.

Vind jouw startpunt

Als je begint met het schrijven van je eigen boek, is het goed om een tijdje stil te staan bij deze vragen.  Zo krijg je beter grip op je personage en het thema van je verhaal.

Het betekent niet dat je in het begin alle details van je verhaal moet kennen, en dat je daarna niets meer mag veranderen. Nee, een boek is een organisch geheel.  Het hoeft niet te betekenen dat dit startpunt van jouw verhaal ook daadwerkelijk het begin van je uiteindelijke boek wordt.  Dat kan je later nog veranderen.

Maar het in kaart brengen van de gewone wereld, zorgt dat je niet in het wilde weg gaat schrijven. Als je jezelf aan het begin de vraag ‘waar gaat dit verhaal nu echt over?’ stelt, leg je een bodem voor je eigen boek.

The following two tabs change content below.

Nanda Huneman

Als tiener had ik de vaste overtuiging dat schrijven zweverig was. En ik was al zo’n dromer! Mijn moeder noemde me een ‘luchtfietser’. Daarom leek het mij niet slim om mijn leven aan schrijven te wijden.

Laatste berichten van Nanda Huneman (toon alles)