Het aloude boek wordt een democratisch product

Terwijl veel traditionele boekenuitgevers nog steeds met de groeiende populariteit van het e-lezen en de onvermijdelijke neergang van print worstelen, dient de volgende revolutie zich alweer aan. Naar verluidt hebben meer dan één miljoen Nederlanders namelijk de stille wens ooit nog zelf eens een boek te schrijven. Dat zijn er veel als je bedenkt dat er jaarlijks maar vijftienduizend boeken in onze taal verschijnen. Het internet maakt het vervullen van de ambities van deze wannabe Saskia Noorts en Kluuns van deze wereld steeds makkelijker.

Zelf je boek publiceren
Met dank aan social media is het zelf publiceren uit de Verenigde Staten overgewaaid en niet zonder succes. In plaats van te hopen dat een uitgever je talenten herkent en in je wil investeren, doe je het tegenwoordig gewoon lekker zelf. Je schrijft een manuscript, redigeert ‘m, zet ‘m online, promoot ‘m op Facebook en… kassa! En als je niet alle elementen van het uitgeven beheerst, is er vast een vriendje die er wel verstand van heeft. Bijkomend voordeel is dat je er geen rechten voor hoeft af te staan. En dat de database met klantgegevens eveneens jouw eigendom blijft. Wel zo handig voor je volgende succesnummer.

Test je eigen boek!
Steeds meer startups richten zich op het bouwen van handige tools om het ‘Mulischen’ in de dop almaar makkelijker te maken. Zo wordt de macht van de grote uitgevers steeds meer ondergraven en moeten ze harder hun best doen om hun meerwaarde te bewijzen. Het wordt nog leuker nu auteurs hun boeken heel eenvoudig kunnen testen: na het schrijven verkoop je honderd exemplaren voor één euro, vraagt je lezerspubliek naar hun mening en past het aan voor de volgende druk, die je vervolgens ietsje duurder maakt. Zo wordt het boek steeds beter, tot je het echt groot in de markt zet.

Maatwerk boek
Het wachten is nu op een boek dat meerdere eindversies kent. Denk aan een standaardwerk over zakendoen in zowel een versie voor ondernemers als voor werknemers. Of een roman met een happy end en eentje met een triest einde. Kiest u maar! Het aloude boek wordt hierdoor steeds meer maatwerk, of zo u wilt een democratisch product.

Macht bij de schrijver
De tijd dat uitgevers bepalen wat u in de winkel koopt, is voorbij. De geest is uit de fles en ze zullen moeten buigen of barsten. Ook hier is de keuze echter simpel: ga roemloos ten onder of erken dat de macht bij de schrijver en de lezer ligt. Een laatste hoofdstuk of een nieuw begin? Dat spreekt boekdelen als je het mij vraagt.

Bron: Emerce april 2013 / Ruud Hendriks

The following two tabs change content below.

Peter Hendriks

Bij BoekenGilde begeleiden we je in het schrijven, drukken en uitgeven van je eigen boek. Van het eerste idee tot het moment dat je boek van de drukpersen rolt en het ingebonden wordt. Maar ook daarna staan we voor je klaar: we helpen je bij het in de markt zetten van je eigen boek.

Laatste berichten van Peter Hendriks (toon alles)