VNNN 2: Je eigen schrijfmethode werkt altijd het beste - Boekschrijven.nl

Van niks naar novelle: aflevering 2. Volg hoe schrijfcoach David in de aanloop naar Schrijf! 2015 een compleet boek schrijft. Deze week onderzoekt hij zijn eigen schrijfmethode.

De eerste schrijfsessie voor mijn verhaal ‘Het oog van de storm’ zit erop. Het is weer een typisch product van de ‘David-werkwijze’, zoals ik die al talloze keren heb toegepast. Niet dat ik vind dat het een goede werkwijze is, maar daar gaat het ook niet om. Ik doe het ook niet bewust; alleen steeds moet ik weer achteraf constateren dat het zo gegaan is.

schrijfmethodeDavids werkwijze: de vaart erin!

Dit is hoe het werkt: ik zet mijn hoofdpersoon, Markus, in een beeldende situatie. Hij is bezig met het slot van een dressoirkastje te forceren met een schroevendraaier.

Al in de eerste alinea denkt hij terug aan een bezoek aan de kaakchirurg, de dag daarvoor. Markus vloekt, omdat hij het kastje niet open krijgt. Direct vertel ik over zijn dochter, die ervoor gezorgd heeft dat hij het vloeken afgezworen had. Daarna een overpeinzing over zijn ouders, die hem hadden grootgebracht te midden van een dagelijkse zwerm aan godslasteringen en vuilbekkerij.

Tot slot keer ik weer terug naar de scène met het kastje. Ik introduceer Pon, zijn vrouw, die het kastje ooit ontworpen heeft. Poeh. Vijfhonderd woorden en minstens zes personages geïntroduceerd.

Ik moet zeggen, ik houd ervan om binnen een scène te schakelen naar gebeurtenissen die eerder plaatsgevonden hebben. Dat geeft het schrijven vaart. Maar ik weet ook dat het mijn grote valkuil is om daarin door te slaan.

Te veel vaart is ook niet goed

Mijn eerste versies van teksten slaan bijna altijd door. Tijdens het schrijven voelt het heerlijk: alle associaties toelaten, van de hak op de tak springen. Maar als ik het de volgende dag teruglees weet ik: te veel, te overdonderend. Geen nood, het valt prima op te lossen. Wat ik moet doen, is lucht erin blazen. De tekst moet uitgerekt worden.

Elk afzonderlijk deel heeft het nodig dat er meer woorden aan te pas komen. Iets langer in het aanvangsbeeld blijven. Iets meer uitweiden over de geboorte van zijn dochter. Zo komt er rust in de tekst.

De lezer heeft even tijd om te wennen aan een nieuw geïntroduceerd element. Hij kan erin rond dobberen. En daarna gaan we door naar een nieuwe herinnering of een nieuw personage om te introduceren. Of terug naar de handeling, in dit geval: het forceren van het slot.

Accepteer je eigen schrijfwijze

Ik heb geaccepteerd dat het altijd zo gaat, bij mij. En dat het zo zal blijven gaan. Ook jij kunt er je voordeel mee doen als je vrede sluit met je manier van schrijven. Denk niet dat er een methode is die de beste is.

In films zie je een personage als een razende het ene na het andere velletje vol schrijven. En in de slotscène blijkt dat fragment ongewijzigd te zijn opgenomen in de roman die feestelijk gepresenteerd word. Laat je niet opfokken door dat soort signalen. Bestudeer jouw schrijfmethode en probeer die zodanig te ontwikkelen dat het voor je werkt.

Heb jij al inzicht in je schrijfproces? Deel het met je vrienden van Boekschrijven.nl.

Lees de eerdere blogposts over ‘Van niks naar novelle’:

The following two tabs change content below.

David Mulder

Ik geef schrijfles sinds 1999. En natuurlijk zit ik zelf een groot deel van de dag te tikken. Ik maak allerlei soorten teksten, maar de meeste energie steek ik in mijn romans.

Laatste berichten van David Mulder (toon alles)