Een succes maken van je boek? Waarom jij niet dezelfde fout hoeft te maken als ik - Boekschrijven.nl

Dit is de eerste keer dat ik wat schrijf voor Boekschrijven.nl. Leuk en spannend. Omdat het denk ik nuttig is om te weten wat voor vlees je in de kuip hebt, en waarom ik hier een blog schrijf, neem ik je mee.

Stel je voor
Je eerste boek is verschenen en je heb niet te klagen over media aandacht. Je staat op een natte septemberdag op een congres als spreker en in de zaal zitten ruim 300 deelnemers. Na je verhaal krijg je applaus en vliegen je boeken in de pauze als zoete broodjes over de toonbank. Sommige deelnemers hebben je boek al. En komen met hun eigen exemplaar aan je tafel staan om alsnog een handtekening te scoren en een praatje met jou, de auteur, te maken. Je voelt je ongemakkelijk door al die aandacht en bent blij als de dag voorbij is en je weer naar huis kunt.

Dat was ik, 17 jaar geleden. Ik wilde maar een paar dingen: dat mensen mijn boek kochten en me verder met rust lieten. Als ik de kans had gekregen was ik onder de tafel gekropen en had ik iemand anders gevraagd om mijn boeken te verkopen en af te rekenen. En desnoods een handtekening te zetten. Ik had geen flauwe notie van het feit dat al die mensen ook voor mij naar dat congres waren gekomen. Dat ze mij wilden spreken, zien en de hand wilden schudden. Het drong op geen enkele manier tot mij door, dat wilde ik mijn toekomstige boeken ook goed verkopen, ik maar één ding te doen had: deze schare enthousiaste fans aan mij binden zodat ik in de toekomst rechtstreeks met hen kon communiceren.

Je lezers en fans zijn de poorten naar succes
In de jaren die volgden schreef ik nog een heleboel boeken en verkocht ik duizenden exemplaren, op congressen en via de boekhandel. Ik realiseerde me toen niet dat de lezers van mijn boeken, ook mijn fans waren. En dat die fans, samen met een stevig auteursplatform, de basis zijn voor je succes als schrijver en in mijn geval, ook als ondernemer.
Als je je fans niet voedt met aandacht en direct met hen communiceert, verslapt hun enthousiasme en dalen de verkoopcijfers. Tenzij je jaarlijks een nieuw boek schrijft waardoor je je elke keer opnieuw in de kijker speelt, zoals ik deed. Een buitengewoon vermoeiende toestand, eerlijk gezegd. Maar ik heb er waanzinnig veel van geleerd.

Ik had miljonair kunnen zijn
Onder andere dat ik miljonair had kunnen zijn als ik eerder het geheim van andere succesvolle auteurs ontrafeld had: een stevige fanbase organiseren, een goed auteursplatform bouwen en zichtbaar zijn in de meest brede zin van het woord. Zichtbaar was ik wel, maar die zichtbaarheid ook ‘verzilveren’? Geen flauw idee hoe dat moest.

Nou hoef ik niet perse miljonair te zijn, maar een eerder besef van ‘hoe het werkt tussen auteurs en lezers’ was welkom geweest. Nu, jaren later, heb ik de code gekraakt. Ik werk dagelijks aan mijn fanbase, omdat ik weet uit eigen ervaring, dat dat de enige manier is om een inkomen te verdienen met, rond en door mijn boeken.

Welke fouten hoef jij dus niet te maken die ik wel maakte?
De eerste vergissing die veel (debuterende) auteurs maken is dat ze pas nadat ze klaar zijn met het schrijven van hun boek, na gaan denken over de vraag hoe ze hun lezerspubliek kunnen bereiken.

De tweede vergissing die auteurs maken is dat ze niet actief bouwen aan de relatie met hun potentiele lezers ruim voordat hun boek verschenen is.

De derde vergissing heeft te maken met een mindset: boekmarketing wordt vaak geassocieerd met schaamteloze zelfpromotie en leuren langs de deuren terwijl je roept: ‘Koop mijn boek, koop mijn boek!’.
Voor mij is boekmarketing ondertussen iets heel anders geworden: het is een uitgelezen kans om een duurzame en liefdevolle relatie op te bouwen met mijn lezers en mijn fans, waardoor elk boek dat ik schrijf met open armen ontvangen wordt. Hoe cool is dat?

Door schade en schande wijs geworden
Het uitreiken naar de buitenwereld is voor auteurs van levensbelang, als je met, rond en door je boek een inkomen wilt genereren.
Hoe eerder je met dat uitreiken begint, hoe makkelijker het wordt om je lezerspubliek te bereiken als je een volgend boek geschreven hebt.
Jij hoeft niet, zoals ik, door schade en schande wijs te worden, en je achteraf te realiseren wat je aan kansen hebt laten liggen.

Je kunt nu beginnen met het organiseren van je lezers en een stevig auteursplatform opbouwen zodat als jouw nieuwe boek verschijnt, je zeker weet dat je het zal verkopen.

Wil je weten of je ‘het in je hebt’ om een succes (wat dat dan ook mag zijn) van je boek te maken?
Ik heb een Quizz voor je gemaakt. Hier kun je hem doen…

Denise Hulst

The following two tabs change content below.
De enige coach in Nederland voor auteurs van fictie en non fictie die zelf al 21 jaar ondernemer is én zelf 11 boeken heeft gepubliceerd, waaronder een aantal bestsellers en eversellers.